A partir del mes de març els comerços online tindran un nou impost a Barcelona conegut com “la taxa Amazon” i afectarà els operadors postals que facturin més d’un milió d’euros en entregues a domicili a la ciutat, tot i que s’exclouen les entregues fetes en punts de recollida. Es tracta d’una taxa pionera a Europa i serà la primera ciutat espanyola que ho durà a terme.
L’impost té l’objectiu de gravar l’ús de l’espai públic que ocupen els vehicles al fer les entregues a domicili i igualar la càrrega impositiva amb el comerç tradicional. “La taxa persegueix un canvi d’hàbits cap al comerç de proximitat igualant condicions amb l’e-commerce, perquè cada cop anem més a punts de recollida i evitem tenir la ciutat plena de vehicles de repartiment ocupant l’espai públic i provocant congestió i contaminació”, ha defensat Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde d’Economia. L’acord s’ha produït entre el PSC, els comuns i ERC tot i que la ministra d’Hisenda, Maria Jesús Montero ja ho havia recomanat, tal com també ho fa la Llei de Comerç de Catalunya. Jordi Castellana, regidor d’ERC ha afirmat que “és una mesura que promou el consum sostenible” i ha afegit que “s’ha de buidar la ciutat de furgonetes”. En la mateixa línia, el regidor de Pressupostos dels comuns, Jordi Martí ha explicat que “que un paquet de 300 grams el transporti fins a casa un vehicle que pesa més d’una tona és una cosa que el planeta no es pot permetre. És una activitat no sostenible i per això la gravem”.
Recaptació de 2,6 milions d’euros
El consistori porta amb la mesura sobre de la taula des de 2019 i ha encarregat estudis a universitats com la de Barcelona, Carlos III i l’Institut d’Economia de Barcelona, totes elles especialitzades en taxes i hisenda local. L’estudi quantifica el preu del sòl públic de Barcelona en 2,6 milions d’euros a partir de les 8.300 places d’aparcament per a veïns. Cadascuna de les empreses haurà d’abonar un 1,25% dels seus ingressos bruts, sense superar mai els 2,6 milions d’euros. La taxa es liquidarà a any vençut i des de l’Ajuntament ressalten que han estat prudents. Collboni assegura que “no es gravarà al consumidor final, ni les entregues entre negocis, ni al petit repartidor autònom”. A més, ha explicat que a Barcelona hi ha 26 operadors que facturen més d’un milió d’euros, és el cas d’Amazon, DHL, UPS, Seur, MRW o Correos Express i cinc d’elles tenen el 62% de la quota de mercat amb una facturació superior als 200 milions d’euros.
El Regne Unit estudia la taxa
Amb l’aparició de noves formes de venda, el Govern del Regne Unit ha estudiat aplicar la mesura davant el desavantatge fiscal en què es troben els comerços tradicionals. L’Executiu anglès reconeix el valor que aporten les botigues a la vida de les ciutats i volen preservar-les, tot i que tampoc pretenen impedir el sorgiment de negocis innovadors.
Després del desastre econòmic sorgit del breu mandat de Liz Truss, que va aprovar una rebaixa històrica d’impostos i que va provocar l’enfonsament de la moneda i un augment del deute públic, el nou Govern de Sunak ha congelat la taxa. “La complexitat del nou gravamen i el risc de provocar distorsions no intencionades i injustificades entre diferents models comercials han estat determinants” argumentava l’Executiu de Sunak per a aparcar, almenys momentàniament, la mesura.