La UGT al seu màxim nivell ha instat les administracions catalana i espanyola a compartir amb els representants dels treballadors de Nissan els plans enviats a la multinacional per garantir el seu futur. El sindicat ha rebutjat qualsevol alternativa que suposi mercadejar amb els terrenys, «no hi ha pla b», ha dit, i planteja que per evitar el tancament cal apel·lar a l’aliança industrial formada per Nissan, Renault i Mitsubishi, segons han manifestat, Josep Maria Álvarez, secretari general estatal; Camil Ros, secretari general del sindicat a Catalunya; el secretari general de la UGT FICA, Pedro Hojas; el secretari general de la UGT FICA de Catalunya, José Antonio Rudilla; i el responsable del sector d’automoció de la UGT FICA, Jordi Carmona.
La roda de premsa on els dirigents sindicals no han estalviat crítiques a la posició de les administracions en el conflicte de Nissan i, efectivament a l’anunci de tancament fet per la multinacional, que han titllat d’unilateral i irrespectuós amb els treballadors i també amb les empreses de serveis, de parts i components.
«Ens trobem en una situació que podríem titllar d’absurda. Per una banda, les administracions se solidaritzen nominalment amb els treballadors i de l’altra no han informat dels plans que van enviar a Japó, quan el que es necessita és alguna cosa més que solidaritat», ha dit Álvarez.
Abans, Camil Ros havia estat contundent explicant que «el que no han de fer les administracions és d’Agents de la Propietat Immobiliària (API), buscant clients per als terrenys». En el mateix sentit els líders ugetistes han rebutjat solucions com crear en les instal·lacions «magatzems per crear 200 o 300 llocs de treball». La posició de la UGT, d’acord amb el conjunt de comitès d’empresa és realitzar una defensa tancada de la continuïtat de la producció industrial a Zona Franca i la resta d’instal·lacions, tot i que, de manera velada han introduït el concepte d’aliança industrial entre Renault, Nissan i Mitsubishi, com a possible interlocutor per una solució que mantingui els 25.000 llocs de treball directes i indirectes del grup.
La roda de premsa s’ha produït després que durant el matí s’hagin reunit a Barcelona els màxims representants de la federació d’indústria, construcció i agro (FICA) amb els delegats i delegades de Nissan.
Magna reunió dilluns vinent
De la reunió s’ha sortit una nova convocatòria. Dilluns vinent, 15 de juny, el sindicat ha convocat una assemblea amb els dirigents sindicals de Nissan i també del conjunt d’empreses subministradores i de serveis que treballen per a la multinacional. D’aquesta trobada en sortirà una estratègia conjunta i més forta, han indicat.
Álvarez ha estat crític amb les administracions, de les quals ha destacat la passivitat davant els múltiples senyals de crisi que feia temps que emetia Nissan i que denunciaven els treballadors. Més enllà d’aquesta posició genèrica ha manifestat amb duresa que Espanya en matèria industrial no ha fixat quines són les seves prioritats, en contradicció amb el que ha fet França i que ha quedat palès amb la pressió oficial que ha evitat cap tancament de fàbriques de Renault al seu país i que indirectament ha perjudicat els treballadors d’aquí.
El secretari general de la UGT d’Espanya ha manifestat que «no crec que ningú hem titlli de bolivarià si dic que si l’administració espanyola aportés fons a un pla de salvament de Nissan hauria d’exigir, com a contrapartida, tenir presència com accionista en l’empresa resultant».