Els treballadors de Nissan mantenen la seva vaga indefinida, que poc a poc va aturant totes les instal·lacions que el grup automobilístic té a Catalunya. Després de quatre dies de vaga, seguida de forma activa i també de forma passiva pel conjunt de la plantilla, la direcció de l’empresa no ha fet, segons fonts del comitè d’empresa, cap pas per obrir un diàleg.
L’extensió de la vaga és cada cop més gran. L’aturada és total a la planta de Montcada i Reixac, on es fan estampacions imprescindibles per a la fabricació de cotxes. De retruc, ha acabat parant la fàbrica de Zona Franca, la més gran del grup a Espanya. En aquest punt han arribat a treballar 2.500 operaris després que sortissin uns 600 treballadors en un esforç per fer que la multinacional japonesa mantingués la seva aposta industrial a Catalunya. La pèrdua d’aquests llocs de treball tenia com a contrapartida una forta inversió per renovar la planta de pintura, de la qual, els treballadors no en saben res.
La vaga que realitzen els treballadors ha estat pensada per a ser sostinguda en el temps. Formalment només han aturat la seva activitat els treballadors de Montcada i Reixac, la resta d’operaris han hagut de fer una parada tècnica per manca de peces. La organització obrera, que comanda el comitè d’empresa intercentres, espera que la solidaritat dels treballadors que continuen en actiu ompli la caixa de resistència creada per mantenir la vaga. Una acció oberta a la resta de població. No es pot oblidar que hi ha unes 25.000 famílies que depenen de la producció de Nissan.
La vaga ha parat les dues grans plantes catalanes i està a punt de frenar la producció de la factoria que el grup japonès té al barri de Sant Andreu. En aquest lloc es fabriquen els bastidors per al model Navara i també, en una petita proporció per a plantes de Renault, a Espanya i també a França. A més, s’han afegit a la protesta els treballadors d’una filial de recanvis, i podria també afectar a la que gestiona el lliurament i l’embarcament de vehicles al Port de Barcelona.
Sense moviments
En la crisi de Nissan sembla que la única que no es mou és la direcció de la companyia. En aquest sentit, tant la Generalitat com el Govern central fa temps que treballen juntes per oferir facilitats al grup automobilístic perquè mantingui la seva activitat industrial a Barcelona. Se sap que van lliurar un pla, no es coneix cap resposta al respecte, segons explica, Javier Hernández, responsable de la secció sindical de la UGT a Nissan i membre del comitè d’empresa.
Com a taló de fons de la situació hi ha la sospita que la direcció internacional de Nissan hagi pres la decisió de tancar la seva activitat industrial a Espanya. Els treballadors, que abans de fer vaga durant l’Estat d’alarma havien donar mostres de gran flexibilitat, mantenen la seva posició amb l’esperança de convèncer la multinacional que produir a Catalunya i a Espanya és rendible, com ho han demostrant assumint diversos projectes, amb tirades reduïdes i molta complexitat tècnica, en una mateixa fàbrica complint els exigents estàndards del grup industrial japonès.