Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Informació publicada a Eldiario.es
Ryanair ha acomiadat a diversos tripulants de cabina per fets relacionats amb la vaga del setembre passat. Les aturades es van convocar per protestar contra l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) sense precedents que l’aerolínia de baix cost pretén aplicar a Espanya. Dos dels acomiadats van ser part del comitè de vaga i són representants del sindicat Sitcpla.
Al sindicat USO compten “7 acomiadaments” fins a la data, diversos d’ells d’afiliats a la mateixa central obrera. Tots els acomiadaments estan sent recorreguts per les dues organitzacions, que consideren que l’aerolínia està prenent represàlies contra la plantilla per les mobilitzacions. A Ryanair guarden silenci.
“No comentarem res sobre temes relacionats amb l’ERO a Espanya i els sindicats”, afirmen des de l’equip de comunicació de l’aerolínia irlandesa.
Els acomiadaments es produeixen a comptagotes, fruit dels “processos d’investigació” que va obrir Ryanair a diversos tripulants de cabina que van secundar la vaga. Els sindicats no descarten que n’hi hagi algun més, ja que alguns d’aquests expedients es mantenen encara oberts. De moment, no s’han registrat acomiadaments de pilots, segons el sindicat Sepla.
L’acomiadament de Carlos (nom fictici), representant de Sitcpla i membre del comitè de vaga, es va produir el 5 de desembre passat. “És una represàlia clara, Ryanair està vulnerant drets fonamentals. A aquesta empresa li és igual tot, ara veiem això de Girona i ningú atura la seva manera d’actuar. És increïble. A Espanya hi ha el rei i després ells, per sobre de la llei”, ironitza el tripulant de cabina acomiadat, que portava més de 12 anys treballant per Ryanair.
En aquests dies, tots els ulls estan posats en la maniobra de l’empresa a la base de Girona. Després d’anunciar el seu tancament junt amb tres bases canàries i l’acomiadament de la seva plantilla a l’ERO -sobre el qual no va arribar a cap acord en la negociació amb els sindicats-, la companyia ha ofert de manera individual als treballadors mantenir els seus llocs a canvi de precaritzar les seves condicions laborals.
Els sindicats han dut els nous contractes davant l’autoritat laboral, ja que dubten de la seva legalitat. “La Inspecció de Treball s’ha presentat al migdia aquest dijous a la base”, afirmen fonts d’USO. El professor de Dret Laboral a la UOC Víctor Canalda analitza en aquest article diversos motius pels que l’estratègia de Ryanair pot ser il·legal, com “si s’entén que s’ha sotmès als treballadors a una coacció, de considerar-se que han accedit a la rebaixa de condicions per evitar ser incloses en un ERO “.
Enfrontament pels serveis mínims
Lidia Arasanz, portaveu de la USO a nivell espanyol i treballadora a la base de Girona, explica que els acomiadaments dels quals ha tingut constància el sindicat “tenen motius derivats de la vaga: alguns són per presumptes incompliments dels serveis mínims, altres per no vendre productes de bar a passatgers … “. En el cas dels dos membres de comitè de vaga de Sitcpla se’ls acusa de no respectar els serveis mínims i, en el cas de Carlos, de tenir actitud “intimidant” amb els seus companys en la jornada de vaga, cosa que el treballador nega.
Ryanair considera que els dos delegats de Sitcpla van incomplir els serveis mínims, però els treballadors asseguren que aquests eren “il·legals”. En tots dos casos, els tripulants de cabina van rebre una carta de serveis mínims amb el vol que els tocava operar, però en la pròpia jornada de vaga els van canviar els avions amb noves assignacions.
“Jo em vaig presentar al meu vol de serveis mínims i van decidir que fos a un altre que tenia dificultats de personal, però és que d’això es tracta una vaga. Així Ryanair aconseguia no cancel·lar vols”, explica a aquest mitjà Beatriz (nom fictici), l’altra delegada del comitè de vaga acomiadada, que feia 13 anys que treballava per a la companyia. Com el seu contracte era irlandès, és “més difícil” tramitar la desocupació i ara està “sense rebre diners per cap banda”, explica.
Adrián Todolí, professor de Dret del Treball a la Universitat de València, recorda que “el dret de vaga és un dret fonamental de tots els treballadors i els serveis mínims defensen l’interès general dels usuaris, cosa que fa la qüestió difícil de resoldre, depenent finalment de les qüestions concretes de cada cas”.
Els sindicats defensen que l’aerolínia es va excedir en l’assignació d’aquests serveis en el propi dia d’atur laboral i exigiran la reincorporació dels afectats i la condemna de Ryanair per tirar al carrer a aquests empleats. “El dels nostres membres del comitè de vaga ja canta. Els acomiadaments estan plens d’irregularitats, hi ha 800 arguments per contradir-los per totes bandes “, sosté Antonio Escobar, portaveu de Sitcpla.
Els dos treballadors contactats per Eldiario.es esperen poder reincorporar-se aviat als seus llocs, per seguir defensant els drets dels treballadors de l’aerolínia a Espanya. “Només volem que Ryanair compleixi la legislació laboral del nostre país, però se’ns persegueix per defensar això. És increïble que això passi en el segle XXI a l’Europa Occidental. Surrealista”, critica Carlos.