Els repartidors del grup Deliveroo han declarat estar sotmesos a control de l’empresa mentre feien la seva feina i que rebien penalitzacions si no es comportaven d’acord amb els criteris de la direcció. Això ho han dit en el judici celebrat al jutjat 31 del social de Barcelona. Els exrepartidors han denunciat l’empresa per considerar que mentre hi van treballar, ho van fer com a falsos autònoms.
El judici és un més d’una llarga sèrie fruit de les denúncies dels treballadors, que al·leguen que van ser acomiadats per la multinacional per haver participat en les vagues i manifestacions convocades el juny de 2017 per reclamar millors condicions laborals, segons ha indicat la defensa jurídica d’aquest grup, exercida pel Col·lectiu Ronda.
Els antics repartidors, que havien estat citats com a testimonis pels demandants, han manifestat que Deliveroo sabia en tot moment on es trobaven, gràcies a la geolocalització de l’aplicació informàtica que la multinacional usa per posar-se en contacte amb ells, cosa que ha estat reconeguda per un representant de l’empresa citats com a testimoni, que ha dit que l’empresa pot saber on es troben els repartidors de Deliveroo “a cada moment”.
Els riders també han dit que des de Deliveroo els contactaven si usaven una ruta diferent per arribar al punt on havien de fer el lliurament o si trigaven més del que calculava l’app en fer l’entrega de la comanda.
Un altre element que han denunciat els antics repartidors és que l’empresa els castigava si, per exemple, no treballaven durant un cap de setmana. Un dels demandants ha indicat que en aquest cas es podien acomiadar de treballar durant la setmana següent.
Relació laboral
En la línia de demostrar que existeix una vinculació laboral entre els repartidors i Deliveroo, aquests han explicat que Deliveroo deia als repartidors com havien de treballar i presentar-se als proveïdors, als quals recollien les comandes, i els clients als quals se’ls lliuraven.
Precisament, un dels repartidors, testimoni a petició de Deliveroo ha asseverat que existia un vídeo explicatiu en el qual s’explicava que s’havia de repartir de manera cordial i que servia de “protocol” a seguir.
El director d’Operacions de Despanya, Darío Álvarez, ha sostingut durant la vista que li constava que repartidors cedeixen a tercers el seu usuari per operar. Aquesta qüestió també ha estat reconeguda pels repartidors testimonis citats tant pels demandants com per la defensa, encara que tots han dit que ells no havien participat en aquest tipus de pràctica irregular. Recordar que fa uns dies un repartidor amb la motxilla de Glovo va morir atropellat a Barcelona i que l’empresa va assegurar al respecte que mai havia tingut una relació comercial amb la víctima.
El representant de l’empresa ha dit, seguint una línia mantinguda des de sempre, que Deliveroo mai ha reconegut la vaga i les aturades que van convocar els repartidors perquè, ha remarcat, que amb aquests no hi ha una relació laboral sinó una mercantil. De fet, mentre l’empresa parla de desconnexió quan deixa de tenir relacions econòmiques amb un repartidor, com és el cas que s’ha jutjat, aquests reclamen que realment es tracta d’un acomiadament perquè la vinculació que mantenien amb l’empresa és la d’un fals autònom.