Un accident de tràfic que ha acabat amb la vida d’un jove repartidor de la multinacional Glovo ha posat els repartidors en peu de guerra. Un camió de recollida d’escombraries ha atropellat un repartidor de 22 anys d’origen nepalès, segons testimonien els seus companys.
La reacció ha estat immediata, diversos repartidors no només de Glovo s’han reunit davant l’empresa i han encès les motxilles amb les quals fan els seus repartiments i han llençat per terra les bicicletes amb les quals fan la seva feina.
La indignació dels repartidors té a veure amb la sensació que els repartidors, la majoria dels quals estan donats d’alta com a autònoms, són tractats com a carn de canó.
La concentració de protesta havia estat convocada per a les 16 hores d’aquest diumenge pel col·lectiu RidersxDerechos, que denuncia les precàries condicions de treball en aquestes plataformes i reclama que els missatgers siguin considerats treballadors laborals i no autònoms. A més, havia estat difosa diversos nombrosos sindicats i col • lectius socials, en record del repartidor mort, que portava una motxilla de repartiment de Glovo en el moment de l’accident.
Dilluns, RidersxDerechos ha tornat a convocar una nova concentració davant de la seu de l’empresa a Barcelona, a les 12 del matí.
L’accident mortal que s’ha produït a Barcelona posa en primer pla la situació que pateixen els repartidors en especial respecte a la seva protecció social. Les grans empreses multinacionals, que es publiciten com a societats modernes, intenten que la relació laboral amb els repartidors tingui la imatge de treball autònom que ajuda a joves as tenir ingressos, però sense que això suposi una relació real. Després de diverses denúncies el ministeri de Treball havia començat a donar d’alta els repartidors d’ofici, una activitat que l’empresa va anunciar que recorreria als tribunals.
Les relacions entre els repartidors i les seves empreses es regeixen a partir de programes informàtics que acaben situant aquests treballadors sota el control de programes que són influïts, per exemple per les opinions dels clients, cosa que podria donar pas a unes relacions laborals regides teòricament per màquines,k però que en el fons, afirmen els seus crítics, hi ha una situació d’explotació que seria semblant a la que es donava al segle XIX.