Els treballadors del entre Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), empresa adscrita a l’ajuntament de la capital de Catalunya, han iniciat mobilitzacions per denunciar el deteriorament de les seves condicions laborals fruit de la situació creada arran del nou plec de condicions que ha de regir la concessió o renovació del servei i que en la darrera convocatòria ha quedat desert per manca d’empreses que s’hi hagin interessat.
El CUESB és l’únic servei de la ciutat que ofereix atenció psicosocial permanent, segons Comissions Obreres, sindicat que dóna suport a aquests treballadors. El servei que està gestionat per uns 80 treballadors altament qualificats, atén situacions d’urgència i d’emergència social a la ciutat i també, quan cal a 19 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), durant les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. A causa de la problemàtica de pobresa i altres carències, els equips estan especialitzats a protegir i donar l’atenció psicosocial a persones i famílies que presenten una especial vulnerabilitat i es troben en situació de crisi social greu.
Deu anys sense millores
Eva Mas, és delegada de CCOO al comitè d’empresa. Explica que el plec de condicions que hauria de regir la contractació de la companyia “s’hauria de millorar pel que fa a les treballadores i treballadors”. En la seva opinió, les condicions laborals incloses en el document són les que els empleats arrosseguen des de fa deu anys. Tot i l’especialització que requereix la seva feina, l’empresa està vinculada al conveni d’acció social, cosa que no dóna resposta a les necessitats dels treballadors. En aquest sentit es queixen que tenen els salaris congelats i el temps d’atenció fa que molts cops hagin d’estar atents les 24 hores del dia. A canvi no cobren complements com seria el de nocturnitat o treballar, per afrontar situacions d’emergència, en dies festius assenyalats com Nadal o després de moltes hores de servei. En aquest sentit també reivindiquen millores en el que fa a la conciliació laboral.
Quines són les tasques assumides pel CUAB?
En situacions d’urgències: desnonaments, gent gran en situació de risc social, violència de gènere o d’altres tipus de violència, immigrants, refugiats o persones sense llar, entre d’altres necessitats.
En situacions d’emergències: suïcidis, homicidis, accidents de trànsit, incendis o d’altres situacions crítiques des del primer minut. En aquest punt cal fer una especial menció a la intervenció en els atemptats ocorreguts arran dels atemptats del 17A, on va ser l’únic servei externalitzat que va intervenir.
Aquesta tasca suposa una gran càrrega emocional per a les persones que hi treballen i senten que no ha estat mai recompensada ni reconeguda al mateix nivell que els hi és exigit, fet que provoca una preocupació i indignació creixent envers la precarietat laboral i les condicions que tenen.
Potser per la complexitat de la tasca que realitza el CUESB, “el procés de licitació del servei és més incert que mai, perquè no hi ha hagut cap empresa interessada a participar-hi si no es modifiquen les condicions econòmiques del plec, totalment insuficients per garantir el bon funcionament del servei i les condicions laborals que els/les treballadors/es exigeixen”, afirmen els treballadors.
Els treballadors del centre d’urgències de Barcelona han dialogat diversos cops amb l’Ajuntament de Barcelona per intentar millorar la seva situació. Per aconseguir-ho apel·len a que la seva interlocutora sigui l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau.
2 comentaris
Bona tarda. Sóc treballadora del CUESB. Es vergonyosa la situació en la qual ens trobem actualmente en el nostré Lloc de Treball. Volvem solucions ja. N’hi ha prou de penden’s el pel.
He treballat al CUESB..i és lamentable que un servei com aquest vital pel bon funcionament de la ciutat segueixi en mans d’empreses privades!Són treballadors de primera que es deixen la pell a diari 365 dies 24h vivint situacions d’extrema duresa..Fins quan han de treballar així!