El Govern central ha aprovat aquest divendres, 24 de febrer, el decret de reforma del sector de l’estiba, mentre es manté el desacord entre patronal i sindicats, amb una vaga convocada a partir del 6 de març i sense tenir clar que la norma tiri endavant al Congrés dels Diputats, ja que de moment només té el suport clar del PP, segons publica Eldiario.es .
Per això, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha posat la pilota a la teulada dels grups parlamentaris en recordar que en cas de no efectuar aquest canvi legislatiu, Brussel·les va aplicarà a Espanya una multa de 21 milions, més altres 134.107,2 euros diaris, fins que s’aprovi la reforma requerida.
“Estic convençut que cap grup vol que s’acumuli el deute”, ha assenyalat el titular de Foment, per a qui “s’entendria de manera molt difícil” que s’entrés “en un bucle” i no s’apliqués la sentència del Tribunal Europeu que és l’origen de la reforma del sector de càrrega i descàrrega de vaixells. “Faig una crida a la responsabilitat”, ha afirmat De la Serna, que s’ha mostrat convençut que “qualsevol hauria fet el mateix que hem fet nosaltres”.
També ha demanat “ajuda” a les formacions polítiques per “afavorir” el diàleg entre patronal i sindicats i que contribueixin al fet que hi hagi un “clima de diàleg serè i tranquil entre les parts, que més fàcil serà com menys soroll polític hi hagi”.
Preguntat per les negociacions amb altres formacions per tirar endavant el decret, De la Serna s’ha referit a unes declaracions de la presidenta de la Junta d’Andalusia, la socialista Susana Díaz, en el sentit que “cal complir la llei” i “respectar els drets dels treballadors”. “En aquest sentit, coincidència plena”, ha afirmat.
Sobre la vaga convocada a partir del 6 de març, ha reconegut que “no ajuda gens” i és “un element de pressió sobre la negociació que no afavoreix el clima” necessari per arribar a un acord. Ha afirmat que s’establiran una sèrie de serveis mínims per garantir els proveïments, però ha reconegut que unes aturades d’aquestes característiques “poden tenir conseqüències sobre l’economia general”.
El Ministeri de Foment ha dut el decret a la taula del Consell de Ministres després d’haver ajornat la seva aprovació fa quinze dies per facilitar el diàleg entre la patronal i els sindicats davant les amenaces de vaga.
Íñigo de la Serna, ha explicat que el reial decret és “el límit de flexibilització màxim” que ha permès la Comissió Europea després d’unes negociacions “duríssimes”.
El departament insisteix que, a partir d’ara, els sindicats d’estibadors i les empreses disposen d’un any per fer els ajustos necessaris dins de la negociació col·lectiva.
Els estibadors i la patronal Anesco estan reunint-se aquests dies en una taula de negociació col·lectiva, sota la mediació del president del Consell Econòmic i Social (CES), Marcos Peña, per intentar aconseguir un acord sobre qüestions com la subrogació dels actuals treballadors, els requisits de formació o l’organització del treball.
Després d’una trobada que es va celebrar dimecres passat i que va acabar sense acord, ambdues parts tornaran a la taula de negociació dimarts vinent, alhora que els estibadors mantenen el seu preavís de vaga per a nou jornades d’aturades parcials durant tres setmanes al mes de març.