El conflicte que afecta Autoliv de Granollers entra en una nova etapa. Després dels primers dies amb una vaga que ha tingut un seguiment massiu, en la primera reunió e mediació amb l’empresa s’han produït novetats qualificades positivament pel comitè d’empresa.
“La situació s’ha desbloquejat” expliquen des del comitè d’empresa. Abans de la reunió l’empresa només volia parlar de les indemnitzacions, que va fixar en 33 dies per any, el mínim establert per la llei. Després de la trobada, l’empresa accepta aplicar, com a mínim els acords a què havia arribat amb els treballadors abans del conflicte. Aspectes com prejubilacions s’havien contemplat. També s’havien pactat mecanismes per a recuperar per als treballadors els dies del subsidi d’atur que s’havien consumit en els fins a 5 expedients de Regulació Temporal d’Ocupació que s’han aplicat a l’empresa amb acord sindical per intentar mantenir-la en marxa. En tot cas, segons el comitè d’empresa, el que queda per pactar en pròximes reunions és el dit bonus únic que reclamen els treballadors si finalment l’empresa tanca.
Des de la plantilla d’Autoliv hi ha, dins la natural inquietud, una certa sensació de tranquil·litat. Després de l’inici de la vaga, les empreses a qui se serveixen les peces que es fabriquen a Autoliv de Granollers han vist com els estocs de cinturons de seguretat i ancoratges de seguretat que aporta la societat es redueixen de forma notable. Per tant, la continuïtat de la vaga total podria comportar fortes sancions per a Autoliv, una empresa que forma part d’una multinacional amb gran dependència de comandes de les companyies fabricants d’automòbils.
Els treballadors, a través de les respectives federacions sindicals tenen informacions de les necessitats que ja es noten en firmes com Seat o Nissan, a les quals comencen a escassejar els components. Cal recordar que les grans marques d’automòbils tenen una política de subministre just in time, que les fa especialment vulnerables en cas de desabastiment.
Els treballadors d’Autoliv intenten que el tancament de la planta, objectiu al qual l’empresa no ha renunciat, s’ajorni fins a desembre de 2017: “La vida d’alguns models permetria fer-ho”, afirmen. No obstant la companyia aposta per la data de desembre de 2016 com a punt final per a l’empresa. Tanmateix, els plans de feina no van més enllà de juliol de 2106, de forma que fins a final d’any només quedarien les persones que necessitaren els dies per complir amb els processos de prejubilacions.
Tot i obrir-se un espai de negociació, els treballadors d’Autoliv mantenen la vaga. Autoliv és una empresa històrica al Vallès Occidental. Conten els seus treballadors que hi va haver una època que la planta era la que tenia més treballadors de la comarca: 1.273. Ara en queden 290. La plantilla de l’empresa està formada en un 70% per dones, amb un nivell de formació baix i amb edats en moltes ocasions ratllen o superen els 50 anys.