Els consumidors de cooperativisme són joves, d’ideologia progressista i catalanista, i estan disposats a pagar una mica més perquè consideren que el que compren té més qualitat i és més barat . Més d’un terç dels actuals clients,
consumidors i usuaris dels serveis de les cooperatives s’hi han afegit els últims cinc anys, coincidint amb l’esclat de la crisi econòmica. Les persones que opten per productes fets a cooperatives estan disposades a pagar un preu més alt perquè entenen que darrere de la seva producció hi ha entitats amb valors socials. Però aquests mateixos usuaris afirme que en els productes que consumeixen el mateix que busquen els consumidors convencionals: la qualitat i el preu.
Aquestes són algunes de les conclusions que s’extreuen de l’enquesta «anàlisi del perfil de les persones consumidores i usuàries de cooperatives de Catalunya», elaborat per la cooperativa I-LabSo, sota el patrocini de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya (FCTC). Guillem Perdrix, director de la Federació ha presentat el treball.
Roger Civit, un dels autors de l’estudi ha qualificat el treball com «una bona eina perquè les cooperatives puguin incorporar les conclusions als seus plans de màrqueting».
L’estudi trenca algunes idees preconcebudes. Una és que les cooperatives són poc conegudes pels consumidors. Doncs no. «La major part de la població catalana és capaç d’identificar un o altre tipus de cooperativa», bé sigui de treball, de consum o del tipus que sigui.
Després hi ha la conclusió que potser crida més l’atenció. La crisi econòmica, esdevinguda des de fa cinc anys, ha estat la causa per la qual s’hi han afegit fins a un terç dels clients de les cooperatives. Civit explica que segurament el fenomen es pot explicar perquè els usuaris han volgut respondre comprant productes èticament correctes al que consideren una situació injusta que hauria originat la crisi.
Preu i qualitat
Però, els consumidors de productes i serveis de les cooperatives quan compren o contracten serveis ho fan bàsicament empesos pel preu i per la qualitat. Igual com fan els compradors de productes convencionals. Però, els usuaris identifiquen amb claredat l’aspecte diferencial d’un producte cooperatiu. Tenen clar que al darrere d’aquest producte hi ha empreses amb valors, i per això hi aposten, ha explicat Civit.
Els consumidors, que diferencien entre empreses d’economia comercial i les cooperatives, estan disposats a pagar una mica més per un producte d’igual qualitat si saben que ha estat fet en règim de cooperativisme.
Els usuaris tenen bona imatge dels serveis i productes elaborats pel cooperativisme, dels quals infereixen que tenen més qualitat, tot i que també afirmen que la seva varietat és menor als fets per l’economia capitalista.
Les cares dels cooperativistes que escoltaven les conclusions de l’estudi, presentat al Palau Macaya de Barcelona, van canviar quan van sentir que els consumidors consideren que els productes cooperatius són més barats que els de l’economia convencional. Però al mateix temps entenen que el preu, per excés, és la barrera principal per al consum massiu de productes cooperatius, que també tenen com un element a millorar les dificultats de distribució i comercialització.
Els realitzadors de l’enquesta han filat prim a l’hora d’identificar qui és qui compra o utilitza serveis de cooperatives. Seria una persona d’edat compresa entre els 30 i els 60 anys, tot i que majoritàriament se situen en la franja dels 45 anys. El seu nivell educatiu seria mitjà. En aquest sentit, s’afirma que com més alta és la formació dels consumidors, més intensament es defineix partidari de comprar i usar productes de cooperatives. Majoritàriament els consumidors es consideren d’esquerres i catalanistes, tot i que també hi ha un sector important que no es defineix per cap opció en l’àmbit nacional.
1 comentari
Pingback: Posa’t al dia! L’actualitat de l’Economia Social i el cooperativisme (Octubre 2015) | Jornada Internacional Interuniversitària d'Economia Social i Cooperativisme