Els treballadors de les empreses de telemàrqueting tenen convocada una jornada de vaga al sector per aquest 28 de novembre. La negociació de l’acord col·lectiu de ‘contact center’ no avança. Després de la vaga del 6 d’octubre passat la reunió prevista amb la patronal pel 17 de novembre no es va fer perquè la representació empresarial no s’hi va presentar.
Els principals sindicats a la taula de negociació: UGT, CCOO i USOC, més la CGT, han convocat vaga de 24 hores per al dia 28 d’aquest mes. La idea és que aquesta aturada desencalli la situació.
La mobilització segueix la que es va fer amb gran seguiment per part dels treballadors el 6 d’octubre passat. Precisament quan el 17 de novembre s’havien de reprendre les negociacions, la patronal no es va presentar a la cita, cosa que ha desembocat en la nova convocatòria.
Si en anteriors cites els treballadors optaven només per aturar la producció, en aquesta han demanat, en el cas de CCOO, la complicitat de la ciutadania. Així, a partir de les 11 del matí el sindicat ha fet una crida als ciutadans a fer una trucada a alguna de les principals empreses que són clients de les companyies de telemàrqueting. Això, segurament col·lapsarà els serveis mínims.
Empreses importants
80.000 persones treballen a Espanya als contact center. Empreses com Atento, Arvato Bertelsmann, Transcom, Teleperformance, Ilunion, Sitel, o Konecta són algunes de les més grans del sector. Els seus noms són poc coneguts, però els seus clients són les grans empreses de l’Ibex. Tampoc es lliuren les administracions públiques que deriven la gestió de, per exemple, els seus telèfons d’atenció al ciutadà.
Al sector del telemàrqueting, la precarietat és la norma. El sou mitjà del sector ronda els 700 euros. “Ja gairebé cap nova contractació és a temps complet, el 90% dels contractes són a temps parcial i la jornada mitjana és de 32 hores. La gent treballa per 600, 700, o 800 euros”, explica el coordinador estatal de Telemàrqueting de CGT, Santiago Alonso.
La subrogació de les plantilles és un altre dels punts controvertits en un sector on la subcontractació és el dia a dia. L’article 18 del conveni col·lectiu permet que les plantilles siguin acomiadades cada vegada que una empresa canvia el servei de contracta.
La posició de la part empresarial és fins al moment de tancament total. “Després de la vaga de l’octubre passat, la patronal ha tornat a plantejar la reducció de drets adquirits, com el permís retribuït, de 35 hores anuals, per anar la metge. Aquesta situació se suma a la decisió de la patronal de no abonar a uns 25.000 treballadors i treballadores el deute que el Tribunal Suprems els reconeix per no haver-los abonat correctament els incentius”, assegurava el sindicat UGT de Catalunya.
La proposta salarial de la patronal és la congelació per al 2015, un 1% de pujada per al 2016 en la data de signatura de l’acord (si fos al desembre, per exemple, aquest 1% només s’aplicaria aquest mes), i l’IPC amb un sòl mínim del 0,6% per a 2017 i 2018.
Les posicions sindicals, tret de la convocatòria de la vaga del 28 de novembre no són uniformes. Un exemple en aquest sentit és la convocatòria de 6 dies més de vaga que ha fet la UGT. Això faria que les aturades coincidissin amb dates tant assenyalades con el pont de la Puríssima, amb les implicacions comercials que això podria tenir.