Els sindicats que han convocat la vaga de cinc hores al Metro de Barcelona calculen que durant l’aturada els usuaris hauran d’esperar una mitjana de 20 minuts a les estacions fins que arribi un nou comboi.
L’aturada ha estat convocada pels sindicats que conformen la majoria del comitè d’empresa del Metro. La vaga començarà a les 10 del matí i acabarà a les 15 hores. En aquestes cinc hores els serveis mínims fixats pel departament d’Ocupació asseguren un servei equivalent al 20% d’una jornada normal. En opinió del portaveu de CGT amb aquesta dotació de personal les esperes entre tren i tren oscil·laran entre 15 i 20 minuts. “Això pot suposar aglomeracions importants”, ha dit Òscar Sánchez, de CGT. A més, els serveis essencials indiquen que hi haurà un treballador per cada cinc parades.
El comitè d’empresa ha manifestat el seu desacord amb els serveis mínims. Entén que per una banda, poden posar en perill la seguretat dels usuaris. Per altra banda, consideren que en haver-se convocat la vaga en hora vall, no calia una freqüència tan alta. Els treballadors creuen que els ciutadans poden usar transports públics alternatius: autobusos o trens de rodalia. La proposta dels sindicats era el tancament d’algunes estacions, cosa que no ha estat acceptada per la Generalitat.
El conflicte que enfronta els sindicats amb presència al metro amb la direcció d’aquesta empresa pública fa temps que s’arrossega. Els treballadors han reclamat negociar mesures que acabin amb la congelació salarial que fa quatre anys que els afecta. També demanen que es facin contractacions que no siguin precàries. Al seu torn, l’empresa afirma que ha fet propostes tant pel que fa a creació de llocs de treball com salarials. Hi ha un però. I aquest és l’exigència d’aturar tot tipus de mobilitzacions com les anunciades pel comitè d’empresa. Precisament per no voler negociar amb l’amenaça de vaga, l’empresa es va negar a una darrera trobada. Això fa dubtar als sindicats que l’empresa es presenti quan la Generalitat convoqui les parts per evitar la segona tongada de vagues de 24 hores, convocada per als dies 22 i 24 de febrer, coincidents amb el Mobile World Congress. En aquestes dates es podria coincidir amb una altra vaga, aquest cop d’Autobusos de Barcelona.
El comitè del Metro es mostra molt dolgut amb la direcció de l’empresa pública i els seusresponsables finals: l’alcaldessa de Barcelona: Ada Colau, i la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, que presideix Metro de Barcelona. “Durant quatre mesos hem intentat negociar i no hem rebut cap resposta positiva. En aquest aspecte la situació és igual que la que hi havia durant el govern de Xavier Trias, quan mai vam poder negociar directament amb el regidor de mobilitat d’aquell moment, Jaquim Forn, i això que vam haver de fer vagues els anys 2012 i 2013”, afirma Oscar Garcia.
Per mostrar la crítica als responsables polítics, els treballadors de Metro han convocat una manifestació dimarts. Sortirà a les 11,30 hores de Plaça Urquinaona, i vol acabar a la plaça de Sant Jaume, però aquest cop les reivindicacions es faran cap al palau que està a banda mar.
Massa salarial
Els sindicats que formen part del comitè de Metro fa temps que reclamen transparència a l’empresa. “Hem reclamat diverses vegades informació exacta sobre la massa salarial inclosa en el conveni, sense resposta”, asseguren.
El malestar sindical té aspectes curiosos. Segons expliquen els treballadors “hem investigat a partir de registres i auditories i hem vist que els últims 4 anys els salaris dels treballadors de fora del conveni han augmentat un 14%, mentre que el conveni mostra congelació salarial durant el mateix període de temps”.
Des del comitè es denuncia que els treballadors de Metro que estan fora del conveni ja s’acosten al 10% del total. Si l’empresa té 3.600 operaris, hi ha 340 fora de la regulació del conveni. Això inclou per una banda els dirigents, cosa que evita que se sàpiguen els salaris que perceben, i un tipus de treballadors que per no estar sota el paraigua del conveni tenen una alta precarietat. “Hem descobert que per exemple, hi ha una infermera fora del conveni”, assegura Sánchez. Però hi ha altres casos molt destacats com treballadors que han de pagar-se els desplaçaments o han de treballar festius sense ser remunerats per això”.
1 comentari
M’agradaria que el nou periodisme (que s’hauria d’assembla molt al VELL, el de quan n’hi havia de veritat, i no al de l’actual postmodernitat salvatge) ens expliqués què demanen els treballadors excatament. Transparència i concreció, que no veig pas en aquesta crònica. Els vaguistes hauran d’explicar molt bé també perquè les vagues que fan en aquests serveis essencials són tan freqüents i insòlites, quan, per exemple, el sector sanitari ha encarat les enormes retallades que ha patit amb un grau elevat de responsabilitat i sentit polític, que encara el prestigia més. Posar al mateix nivell els governs de Colau i de Trias és un altre indicador de la tipologia d’aquestes protestes.