Les relacions laborals a l’empresa concessionària dels autobusos de Mataró, Mataró Bus, que forma part de la Corporación Española de Transportes (Grupo Avanza) es presagien conflictives. Després que la societat, que adjudicatària del transport urbà a la capital del Maresme acomiadés un delegat de CCOO, ara és objecte d’una denúncia a causa del procés iniciat per revocar el comitè d’empresa, segons informa el sindicat.
CCOO i també UGT han presentat una denúncia a inspecció de treball on es destaquen les irregularitats que en opinió dels sindicalistes s’han produït en relació amb la destitució del comitè d’empresa.
El comunicat destaca fins a vuit incompliments de la legalitat.
1. La data de convocatòria de l’assemblea es va triar durant les vacances de dos membres del comitè, entre ells el president, qui reglamentàriament l’hauria d’haver presidit.
2. A les signatures de convocatòria hi havia barrejat personal del col·legi de tècnics i directius amb el col·legi d’especialistes i conductors, que no poden estar junts, ja que escullen representants separadament.
3. Formalment no es va fer cap assemblea, sinó una votació, donat que es va impedir el debat, ja que no es va deixar parlar als membres del comitè presents, com és legalment preceptiu, afirma el comunicat.
4. Igual que amb les signatures, al cens de la votació estaven barrejats directius, caps i inspectors amb els conductors, quan tenen representació electa diferenciada i legalment només pot revocar un representant qui té dret a elegir-lo.
5. L’empresa va cridar a la policia municipal per impedir als representants dels sindicats l’assistència a l’assemblea. No van poder impedir-ne l’assistència, però sí que van impedir l’exercici efectiu dels interventors. Tot i així, els sindicalistes, van poder ser testimonis i recollir proves del que es denuncia. Segons afirma CCOO, «Aquest fet és una vulneració més de l’empresa d’un dret fonamental regulat a la Llei Orgànica de Llibertat Sindical (LOLS)».
6. Es va impedir la feina dels interventors, que no van poder comprovar amb el cens el procés de votació.
7. Hi van haver vots per correu, no permesos, per impossibilitat de control, en els processos de revocació.
8. A l’assemblea hi eren presents, segons, CCOO, amb posició de tutela i control, la direcció i comandaments de l’empresa: directora de Recursos humans, gerent, cap d’explotació, directora de màrqueting, caps d’equip, inspectors. Una suposada assemblea de treballadors amb la presència dels que et poden acomiadar, fer un informe negatiu, influir en les teves condicions de treball o no renovar-te el contracte en el cas dels eventuals, no és presentable, afirma el sindicat. «Tampoc és casualitat que entre els principals promotors de la revocació s’hi comptessin els parents directes d’aquests directius» diu CCOO.
Pressió als eventuals
El sindicat, en la nota feta pública destaca la pressió que havien patit els treballadors eventuals «perquè el seu contracte depenia dels promotors de la revocació». Al mateix temps, assenyala que el col·lectiu dels conductors es va abstenir de participar en l’assemblea, tot i la pressió rebuda. Uns 30 conductors no van participar en l’acte ara impugnat, i 6 dels participants van votar en contra de la revocació.
Tot plegat, es produeix mentre segueix viva la campanya per a la readmissió del sindicalista acomiadat. A les xarxes socials aquesta acció es fa a partir del hashtag #LaraREADMISSIÓ.
CCOO i UGT preparen campanyes informatives a la ciutat de Mataró, en les quals demanen la solidaritat d’associacions de veïns i usuaris.
D’altra banda, la campanya s’adreçarà directament a l’Ajuntament de Mataró, com a administració responsable del servei, perquè exigeixi a l’empresa la readmissió de Lara i el respecte a la llibertat sindical, i en cas que no fos així, que exerceixi la seva potestat per evitar que una empresa com la Corporación Española de Transportes i el Grupo Avanza estigui present a la ciutat.