La lluita sindical contra la subcontractació en cadena de Telefónica Movistar, dóna resultats

Les taules de negociació van assolir avenços en pocs mesos, que van suposar millores retributives, incrementant la valoració econòmica dels barems i posar fre a la sobre exigència productiva i a les penalitzacions arbitràries

Javier Pacheco
 
 
 

El 30 de juny s’ha fet públic que la Inspecció de Treball de la Generalitat proposa sancions de 5,7 milions d’euros a diferents empreses subcontractistes del muntatge i el manteniment telefònic contractades per Telefónica, ja que s’ha posat de manifest l’existència de falsos autònoms, d’irregularitats en la contractació i la no aplicació de convenis col·lectius. Com a resultat d’aquestes actuacions s’han donat d’alta a la Seguretat Social 200 treballadors, i se n’han passat a contracte fix un centenar més.

La investigació és fruït dels procediments iniciats el març de 2015 arran de 6 denúncies presentades pels sindicats (4 de les quals per CCOO en relació a les empreses Cobra, Elecnor, Abentel i Comfica). Els mesos següents la situació al sector va derivar en diverses lluites i jornades de vaga, fins que al mes de maig les principals contractistes del sector i els sindicats CCOO i UGT van signar un pacte de desconvocatòria de vaga amb el que es van obrir diverses taules de negociació i seguiment per abordar la precarietat de les condicions de treball al sector.

Les taules de negociació van assolir avenços en pocs mesos, que van suposar millores retributives, incrementant la valoració econòmica dels barems i posar fre a la sobre exigència productiva i a les penalitzacions arbitràries.

Tanmateix, l’acord de mesures per posar fi progressivament a la pràctica de la subcontractació en cadena (que és el marc en el qual es produeixen la majoria dels abusos denunciats pels sindicats davant la inspecció de treball) ha estat força més difícil d’assolir, davant la les reticències de les empreses.

Les diferents actuacions sindicals, tant en el pla de les denúncies a la Inspecció de Treball, com al jutjat social, com a la negociació estatal, han permès donar resultats a les mobilitzacions que els treballadors i treballadores del sector varen portar a terme l’any passat. Avui les condicions laborals, salarials i de contractació tenen un marc de regulació estable, que hem d’acabar de reconstruir de manera definitiva al conjunt de les empreses. Les resolucions de la Inspecció donaran una empenta important a les taules de seguiment sectorial formades per les empreses i CCOO i UGT.

Javier Pacheco
Sobre Javier Pacheco

secretari general de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya (CONC) Contacte: Página web | Twitter | Més articles

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. Denuncien les contractes de les quatre grans operadores de telefonia per 'prestamisme' laboral
  2. Javier Pacheco presenta la candidatura a secretari general de CCOO
  3. Protestes dels treballadors de muntatge telefònic per l'incompliment dels acords amb UGT i CCOO

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*