Feina amb Cor troba treball per a 2.000 persones de difícil ocupació des de 2013

El programa que busca treball per als col·lectius amb més dificultats obté un èxit del 71%, molt per sobre del que obtenen les agències de col·locació

Tomeu Ferrer
 
 
 

Alguns dels usuari del programa, que han trobat feina foto: Càritas

Alguns dels usuari del programa, que han trobat feina foto; Càritas

Les dades sobre la desocupació mostren repetidament que tot i les millores de l’economia hi ha sectors amb especial risc als quals els és difícil o gairebé impossible trobar feina. Davant d’això s’han posat en marxa iniciatives com Feina amb Cor, que des del 2013 tira endavant Càritas Diocesana de Barcelona. En aquests anys l’entitat ha trobat feina per a 2.000 persones afectades per l’atur de llarga durada que, a més, tenen càrregues familiars.

Les dades que aporta Càritas sobre l’efectivitat del programa criden l’atenció. Segons la mateixa entitat vinculada amb l’església, el 71% de les persones ateses per Feina amb Cor han trobat ocupació tres mesos després de la finalització del programa.

Si es busca un element de comparació respecte a l’eficàcia del mètode seguit per l’entitat, només cal recordar que el Departament de Treball de la Generalitat ha reduït els fons que destinava a diverses agències de col·locació per a trobar feina a col·lectius amb especials dificultats d’ocupació. La raó esgrimida va ser que els resultats d’aquestes gestions per a les quals l’any 2014 va dedicar 9 milions d’euros van ser minsos. El conjunt d’aquestes entitats van aconseguir reincorporar al treball a Catalunya 704 persones després de tractar-ne unes 11.000.

Mimar el detall

Quin és el secret de l’eficàcia de Feina amb Cor? Ells mateixos el desvelen: es tracta d’un acompanyament de manera intensiva i personalitzada a les persones a les quals s’intenta reinserir laboralment.

Les condicions per entrar al programa que lidera Càritas són dures. Les persones amb les quals es treballa són les que fa molt temps que no treballen, el què en llenguatge tècnic s’anomena aturats de llarga durada. Però a més, es prioritzen aquelles que tenen càrregues familiars i que a més han extingit la prestació d’atur o estan a punt de fer-ho.

“Els fem un acompanyament intensiu, que va des d’ensenyar-los com han d’elaborar un currículum vitae fins a com s’han de vestir, pentinar o presentar en una entrevista de treball”, explica Jordi Julià portaveu de la campanya. Al mateix temps l’entitat els proporciona formació professional.

Efectivament, el resultat de la campanya és “molta feina amb molt cor”. En aquest sentit asseguren que el suport a la recerca de feina sense posar-hi cor, un interès especial, no funciona. És aquesta cura en els detalls, afirmen, el què permet en molts casos que les persones puguin inserir-se de nou al mercat laboral. En aquest sentit asseguren que alguns cops pagar un tint a una persona que s’ha de presentar a una entrevista, o facilitar un calçat adient permeten superar el procés de tria d’un lloc de treball.

Els aspirants a entrar en el programa, a la ciutat de Barcelona, es poden adreçar als centres parroquials on ja treballa Càritas, o també a la seu de Feina al Cor, situada a La Barceloneta. Un cop allà comença el procés.

En els resultats positius del programa hi juga un paper el prestigi de Càritas, guanyat durant molts anys de servei i ajuda als més necessitats. Perquè, al mateix temps que atén les persones que busquen una feina, ha desenvolupat una xarxa d’empreses col·laboradores que quan tenen una oferta de feina tenen en compte el programa. Una de les empreses que col·labora en l’esmentada xarxa és Fira de Barcelona. Potser ningú es va fixar amb el detall, però en l’última edició de Mobile Wold Congress (MWC), l’entitat firal va ocupar 200 persones a les quals s’havia format a Feina amb Cor. Per tant, junt amb Feina amb Cor, Càritas ha creat una xarxa paral·lela, Empreses amb Cor. Així tanca el cercle virtuós de l’ocupació en què està compromesa. I el resultat és prou interessant. Segons una enquesta realitzada per Feina amb Cor a empreses que havien contractat treballadors procedents del seu servei, el 91% consideren que el resultat és bo o molt bo, i el 98% pensen tornar a utilitzar el servei en un futur.