El sindicalisme és sinònim de democràcia interna. Durant molts anys el mecanisme que feia possible la relació entre els afiliats es basava en la presència dels afiliats. Assemblees, reunions, comitès es feien cara a cara entre els treballadors. Tot plegat amb una gran dosi de voluntarisme. La vida actual dificulta molt aquesta pràctica. Al mateix temps es fa més necessària que mai la relació fluida dels socis dels sindicats amb les estructures creades per donar suport a la tasca del dia a dia.
La informàtica ha ajudat a la relació. Primer van ser les pàgines web que permetien que els afiliats estiguessin a l’aguait de les activitats, opinions i notícies rellevants. Després es van generalitzar les versions mòbils que es podien llegir des dels telèfons dotats de tecnologia smartphone. L’últim pas és el carnet digital i l’App informativa.
Històricament un carnet, fos d’un sindicat o d’un partit polític servia per identificar el seu propietari amb una organització. També servia per comptabilitzar les cotitzacions, demostrar que el seu portador estava al corrent de pagament. Amb la recuperació de la democràcia els carnets van tornar a aparèixer. Es tractava de peces de cartó on s’enganxaven segells fruit de la cotització. Més tard el document es va plastificar, els segells van desaparèixer i es van substituir, si cal per certificats d’estar al corrent de pagament. I més tard ha arribat el format digital.
Carles Garcia és tècnic responsable de l’aplicació (App) denominada carnet e-carnet ccoo.cat. L’antecedent d’aquesta aplicació és un primer programa elaborat pels serveis informàtics del sindicat fa dos anys. Llavors es va utilitzar tecnologia de Windows. Ara s’ha ampliat a la resta de sistemes operatius, Apple, i Android.
L’origen d’aquest programa, que pot instal·lar-se en qualsevol telèfon mòbil, és l’interès del departament d’afiliació de CCOO per racionalitzar despeses. El sindicat a Catalunya té més de 150.000 afiliats i repartir els carnets en plàstic, gestionar les pèrdues, certificar que estiguin al corrent de pagament i fer les trameses quan la seva validesa decau suposa una càrrega de feina considerable.
De federacions esportives a sindicat
La solució va venir de la mà d’una empresa que abans havia gestionat acreditacions de col·lectius com federacions esportives. Què pot tenir en comú un sindicat amb una federació esportiva, doncs algunes coses. En primer lloc que es tracta de col·lectius molt nombrosos i després que uns i altres miren de completar la vinculació amb altres millores, i això precisa mecanismes molt precisos.
Els sindicats intenten complementar els serveis que tradicionalment donen als seus associats amb altres en forma de descomptes i promocions. Cada cop més gaudir d’aquestes millores precisa estar identificat correctament. El carnet tradicional en plàstic no ho fa possible, perquè ningú pot garantir que la persona no només sigui afiliat sinó que estigui al corrent de cotitzacions. L’App sí que ho fa possible.
Però, a més, el carnet digital permet afinar molt. El seu posseïdor tindrà accés directe al seu conveni. També podrà rebre, si ho vol les notícies que tinguin relació amb la seva activitat, perquè e programa permet segmentar molt en funció dels interessos de cada usuari. Igual pel que fa a les notícies que es poden rebre utilitzant el carnet, o fins i tot fa possible rebre comunicacions en un sistema semblant a Wasapp. O també gestionar directament aspectes com la participació en cursos de formació i altres serveis com les consultes jurídiques.
Però, a més tenir la nova aplicació permet als afiliats participar en els processos de consultes que es poden realitzar per al conjunt de la militància o en un àmbit concret. En aquest sentit s’han articulat sistemes de votació on-line possibilitat de crear consultes sobre aspectes com la plataforma d’un conveni o si s’accepta o no el resultat d’una determinada negociació.
El sindicat ha previst dos tipus d’usuaris per a la seva App, per una banda els afiliats, però també persones que en siguin simpatitzants o simplement vulguin tenir informació del que fa CCOO. En aquest cas es poden instal·lar l’App descarregant-se-la dels repositoris corresponents d’Android o Apple, és clar que en aquest cas només tindran accés a una part de les informacions i serveis que proporciona.
Aquest tipus de programes, amb l’amplitud de què l’ha dotat CCOO de Catalunya no existeix en el conjunt de l’organització confederal, tot i que hi ha Apps d’empresa o sector o federació.
UGT, la trucada a un click
La UGT de Catalunya també té a punt la seva App. Miquel Àngel Escobar és Secretari de Comunicació, Anàlisi i Innovació del sindicat afirma que només s’espera la decisió per fer-ho. Sota la seva responsabilitat s’ha elaborat l’aplicació que “es llençarà quan tingui el vistiplau de l’organització”. En aquest cas no es tracta d’un carnet digital, ni ho vol ser. Es tracta d’un programa nascut de l’observació de molts mesos dels afiliats en relació amb la pàgina web del sindicat. En aquest sentit s’ha vist que gairebé el 32% de les consultes es fan des de terminal telefònics i que un 4% procedeixen de tauletes. Això és rellevant en una organització que supera els 150.000 afiliats distribuïts per tot el territori català.
S’ha volgut traslladar al nou format el que s’ha vist que busquen els afiliats i simpatitzants al web de la UGT catalana. Inclou, doncs, mecanismes ràpids, com fer una trucada al sindicat amb un sol click. Poder fer consultes als serveis jurídics a través d’un àgil formulari. Accedir al contingut dels convenis, enllaçar fàcilment amb el web. També farà possible entrar en un apartat denominat transparència on els afiliats podran veure tot un seguit de documentació del sindicat.
Pel que fa a la possibilitat de realitzar consultes a través del terminal del telèfon mòbil, des de la UGT de Catalunya es recorda que ja l’any 2012 es va incloure la possibilitat de fer enquestes o consultes d’aspectes concrets i fins i tot alguna decisió en part s’ha adoptat després de consultar on-line els afiliats. Però, la nova eina no està pensada estrictament per acomplir aquesta funció. “Hi ha problemes de privacitat i de gestió de dades que serien difícils de resoldre si no es dissenya l’eina específicament per realitzar aquesta tasca, i de moment ens hem centrat en la difusió”, afirma el portaveu. Això es veu clar quan s’observa que el disseny i gestió de l’App a CCOO va a càrrec de l’àmbit d’informàtica, mentre que a la UGT de Catalunya els responsables són els que s’encarreguen de la informació.
De fet, UGT de Catalunya ja té pràctica en vehicular la relació dels afiliats a través d’una aplicació informàtica. La que possiblement és la secció sindical més poderosa de l’organització, la de Seat fa temps que usa els mitjans informàtics més moderns per facilitar la comunicació interna.