El 21 de desembre, el govern que comanda, Pedro Sánchez, trobarà segurament a les portes de la Llotja de Mar, força col·lectius laborals queixosos de la manca de resposta de l’executiu socialista a les seves demandes. També és d’esperar que per motius vinculats amb el procés i els presos polítics, hi hagi altres manifestacions.
La tardor calenta que ha patit el president català, Quim Torra, tindrà un paral·lel respecte al PSOE a Barcelona. Treballadors de Correos, de Renfe, d’Adif, taxistes, a més del sindicat independentista I-CSC, que ha convocat dues hores de vaga general, tindran el 21 de desembre un aparador a Barcelona per fer arribar les seves queixes laborals a l’executiu i a l’opinió públic a espanyola.
Correus, clama contra la falta d’inversió
Anem per parts, els treballadors de correus ja van fer el 30 de novembre una primera vaga de 24 hores que va afectar tot el territori espanyol. Els sindicats més importants del sector, CCOO, UGT i CSIF, van anunciar que seguirien les protestes pels volts de Nadal. Aquests treballadors recorden que el Govern central ha retallat un 9% els seus salaris els últims anys. Tampoc ha reposat les baixes vegetatives que es donen al col·lectiu, que, per les organitzacions obreres superen les 15.000 persones, 2.670 només a Catalunya. A tot això s’ha d’unir l’una precarització desmesurada en drets que ha convertit a l’empresa postal pública en pionera de la precarització, amb un 35% d’eventualitat i 22% de temps parcials. Reclamen una injecció de 180 milions per finançar el servei postal universal i una inversió addicional de 230 milions per compensar la que no ha fet els darrers anys l’administració central.
Renfe i Adif, també en vaga
Comissions Obreres, de Renfe i Adif, dues empreses públiques, també ha convocat vaga el 21 de desembre. El sindicat considera que el nou Govern i les noves direccions d’Adif i el Grup Renfe han tingut prou temps perquè les directrius sobre els problemes laborals en ambdues empreses i les polítiques del Ministeri de Foment referents al model de ferrocarril haguessin fet un gir de 180 graus pel que fa a la situació anterior a la moció de censura.
“Ens mobilitzem per recuperar l’ocupació perduda, per millorar el poder adquisitiu i materialitzar els increments salarials pactats, per fer complir els acords d’internalització de càrregues de treball i de mobilitat, tant geogràfica com funcional, i per concretar la reducció de jornada acordada per a tot el sector públic”, afirma Nicolás Taguas, secretari general del Sector Ferroviari de FSC-CCOO.
L’element més sagnant que en opinió de CCOO justifica la vaga és l’absència de creació neta d’ocupació: les plantilles d’ambdues empreses segueixen disminuint any rere any, la qual cosa fa imprescindible que s’autoritzin, per part dels ministeris implicats, unes taxes de reposició molt superiors al 100%.
Els taxistes també
Daltra banda, l’agrupació de taxistes Élite ha sol·licitat un permís per celebrar concentracions de rebuig el pròxim 21 de desembre a Barcelona contra la moratòria per als conductors amb llicència VTC perquè s’adaptin a les normatives de les comunitats fins a arribar a la ràtio 1/30, que estableix la limitació de donar una llicència VTC per cada 30 taxis.
Aquest decret va ser aprovat el passat 28 de setembre pel Consell de Ministres i convalidat pel Congrés fa unes setmanes. . La decisió va arribar després de les vagues de taxis que es van fer a finals d’agost d’aquest any.
En concret, Élite ha comunicat que es faran protestes a la plaça del Taxi i al Passeig de Gràcia entre Gran Via i plaça de Catalunya.
A un altre nivell, perquè té una lectura també política, la vaga de dues hores convocada el 21 de desembre pel sindicat independentista Intersindical-CSC, que es fa reclamant la retirada total de la reforma laboral i també del decret que permet deslocalitzar empreses fora de Catalunya, a més d’un salari mínim de 1.200 euros.