Els treballadors del sector de l’estiba de l’Estat espanyol han rebut el suport explícit de les internacionals sindicals europea i mundial del sector del transport. Ho han fet en el marc del congrés que aquestes internacionals celebren a Barcelona. A la trobada hi participen la Federació Europea de Treballadors del Transport (ETF) i la Federació Internacional de Treballadors del Transport (ITF), que representen conjuntament 3,5 milions de treballadors.
Els estibadors portuguesos ja van avisar quan hi havia convocada vaga als ports espanyols, que es negarien a descarregar vaixells procedents d’Espanya mentre durés l’aturada. Una actitud com aquesta es podria repetir en la resta de països on els estibadors tenen fortes estructures i una solidaritat molt arrelada, han indicat fonts del sector.
Difícil evitar el conflicte
CCOO i UGT, amfitrions del congrés, tot i el recés de les mobilitzacions, veuen molt difícil evitar accions contundents, perquè, segons han explicat, el decret aprovat al Congrés dels Diputats deixa aspectes com la subrogació de les plantilles o el manteniment dels llocs de treball a l’albur d’un acord que es pugui aconseguir entre els sindicats d’estibadors i les patronals del sector.
José Manuel Pérez Vega, responsable estatal de la UGT en l’àmbit marítim-portuari ha explicat que fruit del pacte polític aconseguit entre el govern del PP i diversos partits polítics s’ha aconseguit aprovar el decret de l’estiba, però que aquest pacte no ha tingut en compte, perquè no hi ha hagut diàleg, l’opinió dels treballadors.
Segons han explicat els sindicalistes espanyols, el mecanisme usat per l’executiu espanyol deixa les concreccions que més interessen als treballadors portuaris a la negociació del reglament, que hauria de sorgir d’un acord entre sindicats i patronals del sector. Com per arribar a un pacte hi ha tres anys de coll, UGT considera que les patronals tenen la clau per resoldre el conflicte, la qual cosa, amb molta probabilitat implicarà noves mobilitzacions.
Recordar que la coordinadora dels estibadors del conjunt de l’Estat va aturar la vaga per a la qual havien presentat preavís fins a la primera setmana de juny. Ho han fet per donar una nova oportunitat a un acord, segons Jorge Garcia, dirigent de CCOO i vicepresident de la secció d’Estiba de la ETF.
A la roda de premsa en què s’informava del conflicte van prendre la paraula explícitament els responsables màxims de les dues internacionals. Paddy Crumlin, president de la ITF vas garantir la solidaritat del conjunt dels sindicats del transport mundial a la posició que adoptin els treballadors portuaris espanyols contra el que ha anomenat l’ofensiva del neoliberalisme i la desregulació.
Igualment Terje Samuelsen, president de la secció de l’EStiba de l’ETF, ha emmarcat el canvi legislatiu que es vol aplicar a Espanya en maniobres semblants que s’han dut a terme a Grècia i a Portugal. Ha recordat que per assumir els reptes del tràfic de mercaderies marítimes en l’àmbit mundial calen uns treballadors amb alta qualificació i una gran professionalitat i ha vinculat els processos de liberalització amb la possible pèrdua d’aquests elements qualitatius només per abaixar costos empresarials i aportar més beneficis a les empreses privades.
El representant dels estibadors alemanys ha explicat el seu cas. Al seu país el sistema permet que hi hagi estibadors molt professionalitzats, amb acords amb les empreses i «ningú pot dir que no es respectin els tractats europeus», ha indicat.