Més de 400 treballadors de Nissan s’han concentrat al matí de dilluns, 29 d’abril davant del Departament de Treball de la Generalitat per donar suport al comitè d’empresa que havia estat convocat pel Govern a una mediació en relació amb l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO), presentat per la direcció de la multinacional automobilística, que pretén reduir la plantilla de l’empresa a Barcelona de 600 persones.
Els treballadors, que duien xiulets i estris musicals per fer-se sentir per part dels negociadors que estaven a la seu del Departament de Treball. La mecànica de la reunió, segons fonts del comitè d’empresa, ha estat demanar a les dues parts quines eren les seves posicions. Més tard, a la tarda, els mediadors s’han reunit amb els representants de cadascun dels sindicats que formen el comitè d’empresa.
Les fonts esmentades consideren que s’està a l’inici de la negociació de l’ERO. En aquest sentit, dimarts al matí hi ha convocada la primera reunió per negociar l’expedient. En aquella trobada hi seran només les dues parts en conflicte, sense presència, com ha passat dilluns, dels mediadors de la Generalitat.
En la reunió del matí, l’empresa s’ha limitat a explicar la seva posició i no ha canviat el seu guió en relació a la proposta de suprimir 600 llocs de treball. “Ens diuen que tenen els diners que tenen i d’aquí no es mouen”, explica un delegat de CCOO present a les converses.
Recordar que la direcció va començar buscant un acord amb el comitè d’empresa sobre la seva pretensió de reduir 600 llocs de treball. Una part important d’aquesta quantitat, 500 treballadors, correspondria a prejubilacions, però un cop s’entrava en la lletra petita es veia que aquestes baixes les volia aconseguir de manera que els treballadors sortissin cobrant un 80% del seu salari actual. Fa pocs mesos havia arribat a acords en els quals els treballadors que es jubilaven ho feien cobrant el 90%. En aquest sentit el comitè d’empresa troba inacceptable aquesta pretensió. A més, l’empresa planteja també un centenar de baixes incentivades, sense que hagi fet públiques com es faria aquesta operació.
Si s’admetessin aquestes dues condicions, l’empresa tiraria endavant la inversió de 70 milions d’euros en la construcció de la nova planta de pintura, imprescindible si es vol mantenir la factoria catalana, ja que cal complir amb els requisits mediambientals establerts per la Unió Europea.
Per la seva banda, els treballadors han posat l’èmfasi en la consecució de nous models de cotxes a fabricar a Barcelona com a element clau que asseguraria la continuïtat de les plantes catalanes. Tampoc van acceptar l’oferta de pujada salarial feta per la direcció: increment zero per 2018 i 2019 i del 0,5% els anys 2020 i 2021, és a dir, un 1% en quatre anys. Per contra reclamen augments de l’ordre del 3%. A hores d’ara la negociació del conveni està bloquejada igual com la resta del problema.