Amb tres escenaris possibles, CCOO aposta pel que surt de l’acord de la Conferència Sectorial de juny. És a dir, amb unes ràtios màximes de 20 alumnes per aula. Un escenari que, avui dia, només s’ha negociat a la Comunitat Valenciana en els últims mesos. Potser Madrid, si Educació compleix el que anunciat fa uns dies, podria col·locar-se en un escenari semblant.
Francisco García, secretari general de la Federació d’Ensenyament del sindicat ha criticat el fet de la desigualtat que hi ha entre les comunitats autònomes amb relació a la seguretat de la volta als centres educatius, atès que no hi ha hagut cap homogeneïtzació en les seves mesures i reclama, com a mínim, que el Govern central reguli una baixada de les ràtios, fins a 20 alumnes per aula. «Es pot fer i hi ha precedents», ha assegurat el dirigent, que s’ha remès al Reial Decret llei 14/2012 pel qual, el ministre José Ignacio Wert, va imposar un augment de les ràtios a tot el país del 10%. Per al sindicat és moment que s’utilitzi aquesta mateixa eina, el Reial Decret llei però en sentit contrari.
Això suposaria un augment important del nombre de docents, uns 70.700 més en tot el país. Amb això, podrien obrir-se unes 34.000 aules més en tot l’Estat, de manera que podria assegurar-se la ràtio de 20 alumnes per aula. El sindicat xifra la mesura en uns 4.600 milions d’euros.
García també s’ha referit a les dades que comencen a sentir-se en relació amb la quantitat que podria dedicar-se a educació dels fons europeus de 140.000 milions compromesos (encara que necessiten de l’aprovació dels pressupostos generals de l’Estat). Segons ha dit, es parla que un 5% d’aquesta xifra acabi en l’educació, és a dir, 7.500 milions d’euros. El secretari general ha insistit que, a part d’aquesta quantitat, «a l’educació se li han de 9.000 milions» retallats, principalment, a partir de 2012. Segons les seves paraules, als 7.500 milions de la UE, caldria sumar aquests 9.000.
Per al secretari general de la Federació queden poques oportunitats perquè el Govern i les comunitats autònomes es posin d’acord i facin l’esforç necessari de cara a una volta segura a les aules. I una d’aquestes oportunitats és la Conferència de Presidents del pròxim dia 4 de setembre en la qual es tractarà l’educació com a únic tema. «Esperem que la Conferència sigui per una cosa nova, que no hàgim escoltat fins ara», ha dit García, que ha assegurat que sobre mesures sanitàries està tot clar, però en relació amb «les mesures organitzatives, educatives i d’inversió per a un inici segur i una presencialitat segura, d’això, no hi ha gairebé res». «Si l’educació fos una prioritat, potser això s’hauria fet al mes de juny. No es va fer llavors i ara cal fer-ho corrent», ha assegurat.
El sindicat també exigeix que, en qualsevol cas, el capital que el Govern transfereixi a les comunitats autònomes tingui caràcter finalista, i no com els 2.000 milions compromesos fins ara. Aquesta quantitat pot o no ser usada pels governs autonòmics per a educació. CCOO vol que les properes inversions siguin finalistes, no només per educació, sinó per a certes qüestions molt concretes: contractació de personal per baixar les ràtios; per a la millora i adequació dels espais educatius necessaris; per a l’atenció a la diversitat o per a la dotació d’eines i recursos digitals per a alumnat i professorat.
L’escenari que ha plantejat CCOO és el més conservador dels tres que posa sobre la taula en el seu informe. El més costós ja el va presentar a finals del curs passat i tenia previst 15 alumnes per aula, amb la contractació de 170.000 docents i un cost total de 7.400 milions (5.150 només en contractacions).
L’altre plantejament es refereix a ràtios de 15 alumnes a infantil i 20 en la resta dels ensenyaments no universitaris. Es tracta d’un escenari intermedi en el qual les administracions públiques haurien d’invertir 5.564.000 d’euros, dels quals 3.412 serien per a contractacions.
En qualsevol dels tres marcs, CCOO planteja, sense importar el nombre de nous docents contractats, una sèrie més d’inversions que s’haurien de dedicar a la formació docent (136.500.000); Pla Compensació Educativa (programa de reforç + beques: 1.010 milions); un pla renove de centres educatius (572 milions); inversió en la «núvol educativa» (368.500.000); equips informàtics (119.500.000), i un pla renove informàtic (26,5 milions d’euros).
El document de CCOO es completa amb una bateria de 20 mesures que vénen a detallar cada un dels punts anteriors i afegeixen alguns altres en relació amb la seguretat i salut laboral o les baixes i la seva substitució al llarg del curs. També posen el focus en elements com el currículum, el pas entre etapes o el paper important que juga el personal d’administració i serveis o les famílies.