Els treballadors de les oficines que assumeixen la tasca de liquidar els impostos de la Generalitat han iniciat mobilitzacions. Es tracta d’un col·lectiu de 282 persones que veuen perillar els seus llocs de treball. La seva feina és atendre els ciutadans que han de fer operacions vinculades als impostos que la Generalitat té cedits. Per una d’aquelles paradoxes la recuperació de la gestió directa d’unes tasques que el govern havia transferit al sector privat pot perjudicar treballadors que han fet sempre correctament la seva tasca.
La Generalitat havia passat als registradors de la propietat la feina de la liquidació dels impostos propis i cedits. La feina, sota unes formes administratives o altres, la realitzaven els registradors de la propietat des de feia gairebé 100 anys. Ara, pot passar a ser una tasca que realitzi directament la Generalitat. Però, això pot perjudicar la feina de les persones que fins ara han realitzat l’atenció als ciutadans sense queixes.
Quan els ciutadans han de realitzar qualsevol gestió vinculada amb impostos com transmissions patrimonials, successions o transmissions de vehicles, entre altres, poden fer-ho directament a les oficines que la Generalitat té als seus serveis centrals o a qualsevol de les 53 oficines obertes arreu del territori català per atendre al públic. Aquestes oficines depenen dels registradors de la propietat, que des de fa molt temps tenen un acord amb el govern català que implica que ells assumeixen aquesta tasca a canvi d’una compensació equivalent al 5% de la recaptació. Això va suposar una despesa d’uns 20 milions d’euros.
Amb la nova composició del govern de la Generalitat, que ha suposat que el departament d’Economia i Finances l’assumeixi el vicepresident del govern, Oriol Junqueras, la cosa pot canviar.
El líder d’ERC no sembla partidari de mantenir la cessió del servei als registradors de la propietat. Voldria recuperar aquesta feina directament per a les oficines del seu departament. Això no ha estat comunicat oficialment, però els treballadors que realitzen aquestes tasques essent contractats pels registradors de la propietat pensen que el canvi està en marxa i els pot costar el lloc de treball.
La denúncia de la comanda podria fer-se l’1 de juliol pròxim. Això obriria un període interí de 9 mesos en què es faria el traspas, que suposaria l’extinció dels 282 llocs de treball de les persones que fins ara n’han tingut cura.
Els empleats de les 53 oficines, 51 gestionades directament pels registradors de la propietat i dues a càrrec del deganat dels registradors, han intentat parlar de la seva situació amb el conjunt dels partits polítics de Catalunya. Afirmen haver estat escoltats amb diversos graus de coincidència amb tots tret d’ERC, tot i haver demanat reunir-se amb el president del partit.
Els professionals que fins ara han assumit la gestió de la liquidació dels impostos que gestiona la Generalitat consideren que la renacionalització del servei no ha de suposar perdre, ras i curt, la seva feina. Entenen que si el seu cas s’hagués produït entre empreses de l’àmbit privat la llei hauria fet que la companyia que assumís el servei s’hagués de subrogar els llocs de treball i també les condicions laborals dels treballadors. Però en ser l’administració pública qui assumeixi la tasca, tot queda en l’aire.
Segons han explicat al Diari del Treball persones amb 29 anys d’experiència, avesades a gestionar milions d’euros cada any podrien, en el millor dels casos, quedar contractats com a personal laboral en les categories més bàsiques sense cap mena de reconeixement a la seva vàlua professional. Per això, reclamen que si s’haguessin de convocar proves per contractar personal per aquest servei, d’alguna manera es reconegués l’experiència a l’hora d’incorporar els professionals. Però, això no ha estat possible tractar-ho, declaren, perquè des de la Generalitat no s’ha volgut obrir el diàleg en relació amb aquest assumpte.