La Federació d’Educació de CCOO de Catalunya ha fet públiques unes dades que constaten el fracàs del sistema de formació professional. Per posar un exemple, el sindicat, citant dades del Departament d’Ensenyament, afirma que el setembre passat un 15% dels alumnes de cicles formatius de Grau Mitjà abandonen els estudis sense finalitzat el primer curs, i que poc més de la meitat dels que segueixen estudiant obtenen el títol.
Per al sindicat, Catalunya és al capdavant de l’abandonament prematur dels estudis (22%), també lidera l’atur juvenil a la Unió Europea (40,7%) i al mateix temps el nivell de qualificació en Grau Mitjà lidera per sota de la taula (9%) quant a la mitjana de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament (OCDE) la xifra d’alumnes que obtenen el títol arriba al 33%).
L’informe segueix amb l’exemple corresponent a Grau Mitjà. Afirma que si un grup classe de 35 alumnes (exemple de ràtio d’inici de curs a molts grups del Consorci d’Educació de Barcelona, el 16% acaben el primer curs i de la resta, poc més de la meitat es graduen, cosa que situa la xifra en uns 16. Però, a partir de l’anàlisi longitudinal d’inserció laboral de la formació professional, que realitza l’Administració, es veu que dels alumnes que acaben els estudis, un 39,1% ja treballava o troba feina en els següents sis mesos de la finalització dels estudis, cosa que equival a 6 alumnes. D’aquests, segons l’estudi, un 27,02%, trobarà feina indefinida i d’aquests, el 71,27% trobarà feina indefinida i relacionada amb els seus estudis, és a dir, només un alumne dels 35 que inicien el cicle.
L’informe esmentat pel sindicat s’ha realitzat durant dues èpoques diferents: 2004-2005 i 2010-2011, en tot aquest recorregut s’evidencia una caiguda de la inserció laboral de 20 punts. CCOO explica que el treball no va ser accessible fins a finals d’octubre i remarca que en l’estudi «s’ometen els anys de majo0r efecte de la crisi, que són cabdals per a fer una planificació estratègica» dels ensenyaments de formació professional.
Causes de la situació
CCOO d’Ensenyament enumera algunes de les causes que expliquen el fracàs de la inserció laboral dels estudiants de Formació Professional.
- Entre aquestes esmenta la crisi financera i les polítiques injustes aplicades pels governs espanyol i català per fer-hi front.
- Un segon motiu de pes és la disminució el 17% dels recursos en educació en els últims cinc anys, cosa que ha fet que el pressupost del departament no hagi variat durant tot aquest període.
- L’augment de ràtios (hi ha grups que comencen amb 40 alumnes si comptem repetidors), precarietat laboral dels docents i inexistència de canvis organitzatius i/o pedagògics destinats a combatre aquests problemes.
- La inexistència de protocols coordinats d’informació, orientació i acompanyament acadèmic i professional entre les etapes obligatòries i postobligatòries.
- La utilització de la Formació Professional per a segregar a l’alumnat que té dificultats en l’ensenyament obligatori, mecanisme propi de reformes ideològiques com la LOMCE.
- L’enorme desajust estructural entre les famílies amb més oferta i les que tenen més inserció laboral (de les 5 que tenen més oferta, només Sanitat està entre les 5 que tenen major inserció).
- El deficient funcionament del Servei d’Ocupació de Catalunya que només canalitza el 2% de la inserció laboral d’aquests ensenyaments,.
Alternatives
Com a alternativa, el sindicat reclama la represa del diàleg social. La presentació d’estudis tècnics de forma objectiva i actualitzada.
La concreció de les matèries anunciades en educació inclusiva en formació professional, cosa que ha de servir per determinar si aquestes mesures tindran impacte positiu per pal·liar o solucionar els greus problemes detectats.