Centenars de treballadors d’autoescoles de Barcelona i de la resta de comarques, (1.500 segons les seves estimacions) es van concentrar dimecres, 5 de juliol al matí, a l’Avinguda Maria Cristina, davant les torres venecianes per protestar per la situació creada arran de la vaga dels examinadors de la DGT, que es podria perllongar fins al 31 de juliol.
Els treballadors de les autoescoles, que s’han auto-convocat, procedeixen de diversos punts de Catalunya. A Barcelona a migdia hi havia uns 600 cotxes, que mostraven sorollosament el seu malestar.
Concentracions semblants, però amb menor nombre s’han produït a Tarragona, Lleida i Girona.
Fonts dels concentrats feien públiques les seves exigències. Reclamen que l’administració incrementi el nombre d’examinadors i que contracti més personal. Actualment, a causa de la vaga, cadascun dels 112 examinadors que hi ha a Catalunya deixa de fer 13 exàmens per cada dia d’aturada. Això fa que per cada dia de vaga s’anul·lin, només a Catalunya 1.456 proves. En 20 jornades de vaga es poden arribar a suspendre més de 29.000 exàmens.
La federació d’autoescoles de Catalunya ha explicat en un comunicat que des del 2013 es viu un “greu problema en què la falta de personal administratiu i d’examinadors provoca un greuge comparatiu” entre les diferents províncies.
Argumenta que Catalunya és una de les comunitats més perjudicades amb el tancament d’empreses i la pèrdua d’ocupacions, la qual cosa provoca una “limitació en la capacitat de treball i la impossibilitat de facilitar els permisos de conduir als alumnes”.
Al web de la delegació de Barcelona de la federació d’autoescoles es pot descarregar un document que, un cop emplenat, serveix per instar la DGT a obrir un expedient pels danys i perjudicis que la falta d’examinadors a causa de la vaga pot causar als seus clients. En aquest full s’esmenta que, a més de les molèsties que els implica el desplaçament fins al lloc de l’examen sense poder fer les proves, molts alumnes hauran de tornar a fer pràctiques, cosa que els suposa un cost econòmic que no es pot imputar als estudiants. Tot i que els professors no volen ser citats, expliquen que la DGT exigeix als estudiants pagar l’examen per avançat i molts cops quan intenten examinar-se no ho poden fer.
A Catalunya hi ha unes 1.500 autoescoles que tenen una mitjana de 2 treballadors. Aquestes empreses són, amb els usuaris, les principals perjudicades per la vaga dels examinadors que reclamen, cal recordar-ho, que la DGT els pagui un complement que es va acordar fa deu anys i que altres treballadors de Trànsit fa temps que cobren.
Segons els professors d’autoescola, a Barcelona s’examinen 3 alumnes per professor cada vuit dies laborables. Aquesta cadència canvia en altres llocs. Així, a Madrid i Còrdova els exàmens es fan cada 3 i 5 dies, respectivament.
La situació repercuteix negativament en els treballadors d’autoescola. Si es manté la vaga i la falta de personal, algunes empreses ja han anunciat que presentaran Expedients de Regulació d’Ocupació, (ERO) per la qual cosa les plantilles es podrien ressentir.
El malestar dels treballadors de les autoescoles és especialment important a Catalunya. En aquest sentit, a Sabadell es va produir la setmana passada una acció multitudinària quan els treballadors de les autoescoles de la comarca del Vallès Occidental van ocupar les instal·lacions de la Direcció General de Trànsit (DGT) a la ciutat per exterioritzar la seva protesta. Posteriorment un centenar de cotxes van fer una marxa lenta i també es van concentrar davant de la DGT.