L’aturada dels taxistes de Barcelona contra els ‘taxis camuflats’ buida les parades de les estacions i l’aeroport

Reclamen a l'ajuntament que eviti l'entrada en funcionament de 3.000 cotxes de lloguer amb conductor de flotes de multinacionals, que no compleixen els requisits del transport públic

Tomeu Ferrer
 
 
 

Els taxistes a la sortida de la manifestació ap al Parlament foto: ROBERT BONET

Els taxistes a la sortida de la manifestació ap al Parlament foto: ROBERT BONET

Els taxistes de Barcelona i la seva àrea metropolitana han tornat a les mobilitzacions. La convocatòria feta pels sindicats del sector, consistent en una aturada del servei i la realització de manifestacions ha obtingut una resposta majoritària que pràcticament s’ha buidat de vehicles les parades de taxis de locs estratègics a la ciutat com l’estació de Sants o la Terminal 1 de l’aeroport. Els professionals del taxi intenten evitar que s’autoritzen més llicències de cotxes de lloguer amb conductor, conegudes com a VTC, que qualifiquen de “taxis camuflats” Els col·lectius de taxistes han organitzat uns serveis mínims per atendre situacions extremes com transport de malalts o persones amb problemes de mobilitat.

Els taxistes, en una nombrosa manifestació han anat primer al Parlament i després a l’ajuntament on volien ser rebuts per l’alcaldessa, Ada Colau. En saber que no els rebrien la comissió s’ha negat a pujar. Un grup de manifestants ha intentat entrar per la força a l’edifici consistorial, que ha tancat les portes.

El malestar dels sindicats es basa en els efectes que per al sector té la progressiva liberalització del servei, que dóna feina a l’àrea metropolitana a 10.500 taxistes. Els treballadors del taxi es queixen, per exemple, del gran increment les llicències per als vehicles de lloguer amb conductor, i reclamen a les administracions públiques que frenin aquestes autoritzacions.

Un portaveu del Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) valorava l’atur com pràcticament total, especialment a l’estació de Sants i a l’Aeroport on a primeres hores del matí es podia veure buits els aparcaments de taxis i al mateix temps llargues cues d’usuaris per abordar els mitjans de transport alternatius.

Els més de 10.000 taxistes de l’àrea metropolitana de Barcelona estan convocats des de les 08:00 del matí a una aturada de 12 hores. La protesta és iniciativa de l’organització sindical Élite. La resta de sindicats s’han sumat. Els taxistes temen que l’entrada en el mercat de 3.000 cotxes de lloguer amb conductor comporti la pèrdua del marc regulador del sector del taxi, segons ha declarat Alberto Álvarez, secretari general d’Élite.

L’Ajuntament dona ple suport

Els taxistes han fet una manifestació des de l’Arc de Triomf fins al Parlament de Catalunya, on han estat rebuts pels partits polítics. Més tard, una delegació tenia previst desplaçar-se fins a la plaça de Sant Jaume, seu de la Generalitat i també de l’Ajuntament de Barcelona. Els professionals del taxi reclamen un compromís al consistori que presideix Ada Colau perquè eviti que circulin per la ciutat els 3.000 cotxes de lloguer amb conductor que, segons ell, funcionarien com taxis camuflats o pirates. També reclamen la realització d’un estudi de l’impacte que suposaria l’entrada d’aquests vehicles al mercat de la mobilitat.

Tot i que la reunió amb Colau no s’ha produït a causa dels incidents provocats per un grup de taxistes que han intentat entrar a l’edifici consistorial, l’ajuntament de boca de la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, ha donat “ple suport” a les reivindicacions dels taxistes i ha demanat a la Generalitat que segueixi i controli les llicències de vehicloes sense conductor que atorga aquesta institució. Aquestes llicències podrien obrir una porta de servei per a plataformes com Cabity o Uber.

Tributar a l’exterior

Entre altres crítiques, els taxistes afirmen que els cotxes de lloguer amb conductor “són propietat de multinacionals que, si tributen, ho fan fora o en paradisos fiscals”. També atribueixen a aquest tipus de vehicles no tenir, per exemple, assegurança de responsabilitat civil, cosa a la que contraposen la regulació que hi ha al taxi.

La protesta dels col·lectius de taxistes és la segona en pocs mesos. El 16 de gener passat van col·lapsar les rondes de Barcelona, ​​les artèries clau de la circulació de la ciutat, quan uns 4.000 taxis van circular de manera lenta en l’anomenada Operació caragol. Els taxistes protestaven a més de contra els anomenats taxis pirates, contra les comissions il·legals que alguns establiments hotelers cobren de companyies del taxi per fer-se amb l’exclusivitat dels clients d’aquests establiments.