Treballadors i empresa de l’Hotel Don Juan de Lloret de Mar negocien un pla que permeti obrir tot l’any

En el fons hi ha el debat sobre la viabilitat dels establiments especialitats amb una oferta per a la classe treballadora o si en zones de 'sol i platja' funcionaria un turisme dirigit a sectors més adinerats

Tomeu Ferrer
 
 
 

Hotel Don Juan de Lloret de Mar foto: CCOO

Hotel Don Juan de Lloret de Mar foto: CCOO

A Lloret de Mar hi ha en marxa una negociació que pot influir en el futur laboral del sector turístic. Els treballadors de l’Hotel Don Juan tracten amb la direcció mantenir l’activitat de la instal·lació durant tot l’any. Però de fons hi ha un altre debat: com ha de ser el sector turistic en les zones qualificades de ‘sol i platja’.
L’hotel Don Juan és un clàssic a la Costa Brava. Durant decennis ha fet el ple. En la temporada turística amb visitants europeus i espanyols de classe treballadora i en la temporada baixa acollint els viatgers dels programes de l’Imserso. Tot plegat ha fet que des l’hotel s’hagi mantingut obert i els seus resultats econòmics hagin estat positius, segons explica, José Antonio Sala, president del comitè d’empresa del centre turístic per la UGT de Catalunya, que conjuntament amb CCOO realitzen una defensa tancada de l’ocupació a l’empresa .
Però, vet aquí que per sorpresa per als treballadors el juny passat van rebre l’anunci de la direcció de l’hotel en el sentit que a partir del 4 de novembre l’hotel tancaria. Es trencava així una tradició: mantenir obert l’establiment durant tot l’any. Això afectaria els aproximadament 100 treballadors que són fixos i també els l gairebé 150 temporals o fixos discontinus. Què havia passat? Sala explica que durant molts anys el negoci l’havia gestionat directament el seu propietari, una persona que ara, en superar els 80 anys, havia cedit el comandament a l’equip que dirigia la seva filla. I una de les primeres disposicions de la nova gerència havia estat tancar durant la temporada baixa adduint que el Don Juan havia entrat en pèrdues.

Concentració de treballadors pel manteniment de l'Hotel Don Juan de Lloret foto @NovaRàdioLloret

Concentració de treballadors pel manteniment de l’Hotel Don Juan de Lloret foto @NovaRàdioLloret

Reacció dels treballadors

La reacció dels treballadors va ser en primera instància d’incredulitat. Sempre havien tingut unes relacions laborals fluides i marcades per l’entesa. Tanmateix, els sindicats majoritaris al centre, UGT i CCOO, van convocar dues accions de protesta. Primer una vaga parcial i després una aturada de 24 hores. Es van fer concentracions al carrer i tot Lloret en va parlar. L’Hotel Don Juan és una institució a la ciutat turística!
A la fi i després d’una mediació de Treball es va entrar en la via negociadora. Es vol saber si es pot consensuar entre empresa i treballadors un pla de viabilitat que permeti mantenir l’activitat tot l’any, amb els menors costos laborals possibles. L’empresa facilitarà les dades econòmiques que justificarien la seva decisió de tancar. Dimecres, 9 d’agost es van lliurar aquestes xifres, que ara estudien els experts economistes que assessoren el comitè d’empresa.
Cal dir que, en l’entretant, el propietari del 98% de les accions de l’establiment ha assumit de nou la gestió, per mirar d’encaminar el conflicte. Tot i això qui negocia directament és la filla.
Es treballadors discrepen de les primeres informacions obtingudes. Efectivament l’hotel ha estat sempre un bon negoci, si s’exceptuen els resultats de l’any passat, el negoci ha donat guanys i les dades de l’exercici anterior reflectirien uns mals resultats de tipus financer, no de l’explotació directa de l’hotel.

Renovació

El cert és que coincidint amb el canvi de la direcció l’empresa: Hotel Blanco don Juan, SL, va fer unes importants inversions de renovació de les seves instal·lacions en un dels blocs de l’establiment que té més de 400 llits. La idea seria, sembla ser, canviar la tipologia del centre, tot incrementant la qualitat i buscant, doncs, un nou tipus de client amb més capacitat adquisitiva. Precisament aquest esforç ha fet que l’hotel aconsegueixi la seva quarta estrella.
Xavier Casas, responsable de la UGT a Girona considera que tant la ubicació de l’hotel com el mercat que tradicionalment ha servit fa que el més aconsellable seria mantenir l’enfocament que ha estat un èxit fins ara: “crec que és compatible un servei acurat i de qualitat amb una clientela que sigui de les classes treballadora i mitjana, tant espanyoles com estrangeres”. Per Sala, el president del comitè d’empresa el que és molt difícil es pensar que a Lloret hi hagi un mercat d’alt ‘standing’ que pugui fer rendible un hotel de les característiques que té el Don Juan. Per contra, amb una gestió acurada i sense abaixar qualitat es pot mantenir, opina, l’activitat tot l’any i el que és més important, l’ocupació.
Per a Xavier Casas “si aconseguim que això tiri endavant hi haurien de participar també les administracions públiques amb ajudes o subvencions, perquè des de la UGT creiem que l’exemple que podria sorgir de la negociació en marxa podria encomanar-se a altres establiments de zones hoteleres allargant la temporada més enllà de l’estiu més viu”. Tot plegat tindria efectes en l’ocupació i també en les economies de les zones turístiques conegudes com de ‘sol i platja’. Ara bé, el prioritari és salvar els llocs de treball i la continuïtat de la feina tot l’any coincideixen els responsables dels sindicats majoritaris amb presència a l’entitat hotelera.