Els treballadors del Bicing inicien aquest dimecres la vaga de quatre hores per torn durant 15 dies

Les darreres hores s’han produït contactes amb l’Ajuntament de Barcelona a qui CGT demana que rectifiqui la concessió per així millora els salaris dels treballadors del servei

Tomeu Ferrer
 
 
 

Estació del bicing a Barcelona, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org

Estació del bicing a Barcelona, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org

Els treballadors del Bicing comencen aquest dimecres 15 dies de vaga. Ho fan després que la darrera mediació amb l’empresa concessionària, l’americana Clear Channel hagi fracassat. L’aturada començarà a les 8 del matí i afecta 4 hores per torn. Els treballadors es concentraran a plaça de Sant Jaume entre les 9 i les 11 hores i de 17 a 19 hores, segons CGT de Barcelona.
Els treballadors, uns 150, reclamen un increment salarial perquè fa deu anys que els seus sous no pugen. L’aturada és un toc d’alerta també a l’Ajuntament de Barcelona, de qui depèn la concessió. A ningú se li escapa que la vaga tindrà efectes entre els ciutadans, perquè pot passar que agafin una bicicleta i en el lloc on la vulguin ancorar no ho puguin fer perquè tots els punts estiguin plens d’altres vehicles, ja que els treballadors no recolliran i redistribuiran els bicicles.

Nou front per a Mercedes Vidal

El sindicat havia fet crides a l’Ajuntament de Barcelona perquè s’impliqués a trobar una sortida a la situació dels treballadors que tenen uns salaris base de 950 euros. Només prorratejant les dues pagues extres poden superar la barrera psicològica dels mil euros al mes, segons fonts sindicals.
Finalment dimarts es va produir el primer contacte entre CGT i un representant del consistori. En aquesta trobada es va constatar el problema: la concessió del Bicing a Barcelona, que té un pressupost d’aproximadament 23 milions a l’any, només destina, 4,3 milions, un 20% a salaris. I d’aquesta quantitat, la part més important va als directius, que cobren uns sous de 58.000 euros l’any de mitjana, mentre que els treballadors amb prou feines arriben a 15.000.
També a darrera hora l’empresa concessionària, Clear Channel va avançar una oferta de millora salarial, que no va ser acceptada pels obrers perquè la pujada no es consolidava, cosa que suposava que l’any vinent el salari tornaria a baixar.
El Bicing és responsabilitat de la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, que té un altre front obert amb el conflicte de Metro de Barcelona. No és, doncs, casual que el comitè de Metro s’hagi solidaritzat amb els treballadors de l’empresa de bicicletes urbanes.
Per trobar una sortida la CGT ha suggerit que es tiri enrere la concessió o que s’incorpori al document un annex que suposi ampliar la dotació econòmica. «Si hi ha voluntat política, es pot fer» ha explicat un dels negociadors.
Cal recordar que la darrera concessió del servei de transport amb bicicleta de Barcelona es va fer a finals del 2007 i ara s’havia de fer la renovació. Com l’acord era per deu anys això vol dir que aquest popular sistema de transport suposa una factura de més de 230 milions d’euros. Els treballadors temen que si ara no es millora la seva situació salarial, el desequilibri es pot arrossegar deu anys més.