Seguiment gairebé total de la vaga dels treballadors de Ferrovial Servicios a Bordo

La comunicació de l'empresa en el sentit que deixava sense efecte el conveni col·lectiu ha estat l'espurna que ha encès la flama de la protesta

Redacció
 
 
 

Imatge d'arxiu d'una sentada de trebaladors de Ferrovial Servicios a l'Estació de Sants

Imatge d’arxiu d’una sentada de trebaladors de Ferrovial Servícios a l’Estació de Sants

La primera jornada de vaga dels treballadors de Ferrovial Servicios a Bordo, que dóna servei d’hoteleria i atenció als viatgers de Renfe i també dels trens AVE, ha obtingut, després de finalitzats tots els torns, un seguiment del 90%, segons informa UGT de Catalunya.

El sindicat de tradició socialista afirma que durant la primera jornada de vaga només s’han assegurat els serveis mínims declarats pel Ministeri de Foment per a la seguretat dels trens internacionals. Estan convocats a la vaga uns 1.800 treballadors i treballadores dels serveis de restauració a bord dels trens AVE i llarga distància arreu de l’Estat.

Els treballadors continuaran demà i fins dissabte amb la vaga per reivindicar un conveni col·lectiu per a tota la plantilla que no rebaixi els seus drets ni provoqui una pèrdua de poder adquisitiu per als anys vinents.

La UGT denúncia que l’empresa ha mantingut una actitud agressiva vers a la negociació, amb plantejaments regressius pel que fa als drets dels treballadors i les treballadores. Aquest posicionament intransigent ha provocat un bloqueig total de la negociació, entenent que podria haver existit mala fe en les negociacions per part de l’empresa.

Entre els motius que han fet que es torni a convocar vaga a Ferrovial Servicios a Bordo els dies 12, 13, 14 i 15 d’abril i, si no hi ha un acord posteriorment, els dies 1,2,3,4 i 5 de maig, hi ha la comunicació per par de l’empresa als representants dels treballadors, via carta remesa a la comissió negociadora del conveni col·lectiu, de la pèrdua i la caiguda del conveni actual. Això provoca la manca d’un marc regulador de les relacions laborals per a tota la plantilla.

UGT recorda també que les negociacions del conveni col·lectiu es van iniciar el 12 de gener de 2016. i des de llavors s’han celebrat un gran nombre de reunions on han quedat demostrades les posicions totalment antagòniques d’ambdues parts en aspectes essencials de la negociació, tant pel que fa els aspectes socials com els econòmics. En aquest sentit, l’empresa ha posat sobre la taula ofertes econòmiques properes a la congelació salarial, cosa que suposaria clarament una pèrdua de poder adquisitiu per al conjunt dels treballadors i les treballadores si es té en compte que la inflació en el conjunt d’Espanya està situada en el 2% i hi ha previsions de què pugi fins a prop del 3%.

El sindicat recorda que la pretensió de la companyia de modificar un gran nombre d’acords inclosos en el conveni que regulen el sistema de programació dels torns de treball, amb incidència directa en termes econòmics i un prejudici notable pel que fa a la conciliació de la vida personal i familiar.

A més, UGT explica que l’empresa aplica el conveni col·lectiu arbitràriament, amb posicionaments unilaterals i restrictius que estan generant un efecte desregulador de les condicions laborals, reduint els marges possibles de negociació en cadascun dels conflictes que s’estan produint.

Per intentar canviar la situació és que el comitè d’empresa amb participació de diverses forces sindicals no ha tingut, afirma, alternativa diferent a convocar la nova tongada de vagues que, de manera evident té efectes en l’atenció als usuaris dels ferrocarrils.

A més, la situació entre empresa i treballadors està trufada per moments de greu tensió com ERTOs que podien suposar fortes reduccions d’ocupació i també per renuncies dels treballadors a part dels seus salaris, sense que això hagi apaivagat la posició de la direcció de la companyia.