Els repartidors de Deliveroo convoquen la primera vaga a una empresa de ‘nova economia’

Reclamen que la companyia els asseguri almenys 20 hores de feina i que els paguin dues comandes l’hora, com a mínim

Tomeu Ferrer
 
 
 

El 23 de juny passat es va realitzar la primera protesta de repartidors de Deliveroo foto: AIC

El 23 de juny passat es va realitzar la primera protesta de repartidors de Deliveroo foto: Victor Serri

Els repartidors (Riders) de comandes de Deliveroo han presentat preavís de vaga per al conjunt de l’Estat espanyol per aquest diumenge, 2 de juliol, entre les 20 i les 23 hores del vespre, just quan habitualment hi ha més comandes, segons els convocants.

La vaga serà la primera acció d’aquest tipus que afecta una empresa de la denominada ‘nova economia’ o del que la mateixa empresa anomena ‘economia col·laborativa’. La convocatòria d’aturada s’ha comunicat a l’empresa amb un burofax, explica un portaveu dels Riders.

Els repartidors, que divendres 23 de juny, van protagonitzar una manifestació a Barcelona, han creat una plataforma unitària que agrupa tots els treballadors que s’hi han volgut afegir.: Ridersxderechos L’actuació sorgeix de la secció sindical creada a l’empresa per la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC). No obstant això, la plataforma s’ha organitzat a altres indrets, com Madrid, Saragossa i València, els llocs on opera a Espanya Deliveroo.

Oriol Alfambra és un dels repartidors de Deliveroo. Explica: «hem enviat correus electrònics a l’empresa informant de la convocatòria de vaga de diumenge vinent, perquè no ens ha reconegut com a interlocutors. També hem comunicat la situació als usuaris a través de les xarxes socials, perquè diumenge no demanin menjar, ja que els cobraran i no rebran la comanda. El mateix els hem dit als restaurants que preparen el menjar que habitualment repartim. Els hem comunicat que no agafin encàrrecs, perquè com hi ha vaga, aquest menjar no es repartirà i podrien perdre el que costen les comandes».

Relació laboral

La relació laboral que es dóna a Deliveroo és com a mínim peculiar. L’empresa manté una vinculació mercantil amb els repartidors. Aquests s’inscriuen via Internet i fixen quina és la seva disponibilitat horària. La companyia, vista aquesta disponibilitat, fixa unes franges en les quals els treballadors han d’estar llestos per servir les comandes. Això vol dir, que han d’estar preparats amb els telèfons mòbils llestos per rebre els avisos i amb la bicicleta o la moto presta per desplaçar-se fins al restaurant i després anar al domicili de la persona que encarrega el menjar.

Fins fa poc, Deliveroo pactava amb els repartidors, sempre verbalment, que durant les franges horàries que tenien adjudicades els assegurava almenys dues comandes a l’hora. En cas que efectivament no hi hagués aquestes comandes, l’empresa les abonava igualment.

Però, a partir de la creació de la secció sindical i l’inici de reivindicacions per part dels repartidors, l’empresa ha respost. No ho ha fet de manera explícita: «només es comunica via correu electrònic» diuen els sindicalistes. Primer la companyia ha intentat dialogar amb els treballadors de manera individual: «enviaven un correu electrònic a algunes persones i parlaven, com a màxim de tres en tres, però en cap moment han entrat en les reclamacions que fem a Ridersxderechos», afirma Alfambra.

La presentació pública de la plataforma ha suposat una resposta efectiva per part de la multinacional. A la petició d’assegurar almenys 20 hores de feina per setmana, amb les esmentades dues comandes assegurades, que demanen els repartidors, s’ha contestat amb un correu en el qual s’informa que ja no s’asseguren les dues comandes a l’hora. És a dir, que si durant les hores de disponibilitat no hi ha repartiment, els Riders no cobren res. Tot i que aquests afirmen que tenen despeses fixes, com les cotitzacions d’autònoms. Això ha desfermat la convocatòria de vaga.

Deliveroo paga els seus repartidors cada 15 dies. Si durant aquest temps haguessin treballat 50 hores, però només hagueren realitzat 70 repartiments efectius, fins fa poc els pagaven per valor de 100 repartiments i la diferència figurava en l’epígraf «ajustaments». El preu per hora, que suposa repartir dues comandes, se situa en els 8 euros bruts, afirmen els treballadors, encara que depèn si usen bicicletes o motos.

El model de negoci de Deliveroo es basa en el fet que els usuaris es descarreguen una aplicació informàtica des de la qual escullen el menjar que volen i indiquen a quin domicili s’ha d’enviar. L’empresa fa d’intermediària: avisa els repartidors que passen pel restaurant i lliuren després el menjar. Per aquesta tasca Deliveroo s’endú un 30% del preu d’allò que s’ha servit.

El que crida l’atenció és l’ús del llenguatge que es dóna en aquest cas, diuen els repartidors. «A la disponibilitat en diuen flexibilitat, perquè la companyia afirma que els treballadors poden escollir l’horari, però és finalment l’empresa qui concedeix les franges de repartiment», afirmen. «També parla d’economia col·laborativa, però només hi ha unes condicions en les relacions laborals: les que imposa l’empresa».

Propostes de la companyia

Aquest diari s’ha posat en contacte amb el servei de premsa de Deliveroo per saber la seva opinió en relació amb les reivindicacions dels Riders. «A partir d’ara, els Riders continuaran treballant amb la companyia com a autònoms i rebent entre 3,38 € i 4,50 € per cada comanda que lliurin, en funció de la ciutat i el mitjà de transport que utilitzin», assegura el comunicat de resposta.

«A més, -continua la nota- tindran també una nova opció per escollir com col·laborar amb la companyia: 1 / sota el model de treballadors autònoms econòmicament dependents (TRADE), si obtenen més del 75% dels seus ingressos amb Deliveroo; o 2 / continuant la seva col·laboració sota un acord nou i més senzill que els permetrà treballar regularment amb altres plataformes de delivery’ o empreses».


Auguren millores

En tercer lloc, l’empresa assegura: «Els nous models de col·laboració proposats responen a les demandes d’una part del col·lectiu: s’ha concretat i aclarit el marc de relació, es conserven aspectes molt valorats com la flexibilitat i es proposen fórmules que els permetran incrementar els seus ingressos. El 60% dels Riders podrien incrementar aquests ingressos amb el nou contracte. A més, durant l’estiu, amb el nou pla d’incentius, podrien guanyar un 12% més de mitjana». L’empresa assegura que «més de 1.000 Riders col·laboren amb ella a tot Espanya i que cobren més de 10 euros per hora de mitjana»

Per la seva banda, el col·lectiu de repartidors ha manifestat que «les propostes de Deliveroo no responen a les nostres reivindicacions, que són: assegurar almenys 20 comandes i que es mantingui la ràtio de 2 comandes a l’hora, tant si es lliura com si no es lliura el producte, ja que el sistema ens obliga a estar a disposició». Per tant, mantenen la convocatòria de vaga.