Més de la meitat dels accidents camí de la feina van afectar les dones treballadores, segons CCOO

El sindicat vincula l'augment dels sinistres 'in itinere' entre les dones al fet que han de desplaçar-se més sovint per tenir cura dels familiars i de la llar

Redacció
 
 
 
Concentració l'any 2015 dels secretartis general de la UGT, Josep M Àlvarez i de CCOO, Joan Carles Gallegoo a les fortes de Foment reclamant més prevenció a la feina

Concentració l’any 2015 dels secretartis general de la UGT, Josep M Àlvarez i de CCOO, Joan Carles Gallegoo a les fortes de Foment reclamant més prevenció a la feina

El 55% dels accidents laborals ‘in itinere’ (els que es produeixen en el trajecte de casa al treball o viceversa) els pateixen dones, segons un informe de CCOO, que relaciona aquesta dada amb la presència més gran de la dona en la contractació involuntària a temps parcial i amb el nombre més elevat de desplaçaments que realitzen per a tenir cura de la família i de la llar.

Per contra, dos terços dels accidents laborals en jornada els pateixen homes, una proporció que arriba al 95% en el cas dels sinistres mortals.

“Les activitats amb els nivells de sinistralitat  més grans estan altament masculinitzades pel fet que tradicionalment comptaven amb majors nivells de reconeixement i de remuneració, almenys fins a l’arribada de la crisi econòmica i l’extensió de la precarietat”, explica el sindicat.

En el seu informe, CCOO analitza l’evolució de la sinistralitat entre 2012 i 2018, concloent que en aquest període van augmentar tant el nombre d’accidents de treball com la sinistralitat relativa expressada en índexs d’incidència (nombre d’accidents per cada 100.000 treballadors).

Així, aquests índexs acumulen en aquest període un increment del 12,8% en els accidents en jornada i del 5,7% en els ‘in itinere’ a causa, segons CCOO, de l’extensió d’un model de relacions laborals cada vegada més precari, al deteriorament de la negociació col·lectiva i a la debilitat del sistema preventiu.

“La recuperació de l’activitat productiva a partir de 2014 no ha anat aparellada d’una millora dels nivells de seguretat en les empreses”, es queixa el sindicat, que destaca que el sector de la construcció és el que més ha elevat els índexs de sinistralitat en jornada, amb un creixement acumulat entre 2012 i 2018 del 22,9%, enfront del 19,8% de l’agrari, al 16,7% de la indústria i al 10,5% dels serveis.

En el cas dels accidents ‘in itinere’, el creixement acumulat des de 2013 (primer any amb dades) arriba al 23,3% en la indústria, el 17,4% en l’agricultura, el 14,9% a la construcció i el 3,2% en els serveis.

El sindicat també ressalta en el seu informe que l’índex d’incidència dels contractes temporals és un 50% superior al dels contractes indefinits i la seva evolució des del 2012 empitjora a mesura que el contracte és més precari.

Dades a Catalunya

Així, apunta CCOO, els contractes indefinits a temps complet van elevar la seva sinistralitat un 6%, davant del 12% dels contractes a temps parcial, el 25% dels temporals a temps complet, i el 33% dels temporals a temps parcial.

Les dades d’aquest estudi complementen les que es desprenen d’un altre que ha fet la UGT de Catalunya en què limita les xifres als accidents i malalties laborals a Catalunya. En aquest treball s’afirma que l’any 2018 es van produir 82 accidents laborals amb resultat de mort. D’aquests els que van afectar les dones van ser els que van experimentar el creixement més important.

Els joves poden accidentar-se més

El sindicat CCOO subratlla que la probabilitat de patir un accident de treball en jornada és més gran entre els treballadors més joves, “probablement a causa de la falta d’experiència laboral i unes condicions de treball més precàries”.

L’informe també revela que l’única ocupació en què ha baixat el nombre d’accidents des de 2012 és la de directors i gerents i que els treballadors procedents de l’Equador, el Marroc i Algèria tenen un índex de sinistralitat més elevat, arribant gairebé a duplicar al dels espanyols.

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*