Llum verd per a substituir 42 trens de Metro de Barcelona amb amiant amb una inversió de 555 milions

Almenys en una revisió mèdica a un treballador se li ha detectat una lesió en forma de calcificació amb alteració pulmonar de caràcter benigne

Tomeu Ferrer
 
 
 
Un comboi de Metro de Barcelona Foto: TOMEU FERRE

Un comboi de Metro de Barcelona Foto: TOMEU FERRE

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona ha iniciat el procés per substituir 42 trens de Metro de Barcelona que han superat els 30 anys de funcionament. La majoria dels vagons d’aquests trens tenen pintura bituminosa que té components vinculats amb l’amiant. L’operació aprovada pel consell d’administració de l’entitat està pendent de la decisió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que es qui hauria de convocar un concurs públic que ha estat valorat en 555 milions d’euros. Fruit de la vigilància sobre la plantilla que podria haver estat en contacte amb productes nocius per a la salut s’ha detectat a un treballador una lesió pulmonar benigna que podria estar relacionada amb l’amiant.

Cap risc

Fonts de Metro han justificat la mesura amb dues argumentacions. La primera es tracta d’accelerar els plans de renovació dels trens més antics que encara circulen i la segona té a veure amb la decisió de retirar de la vida activa aquells vagons i trens en els quals s’ha detectat, ni que sigui amb un nivell molt petit, la presència de productes amb traces d’amiant que podrien afectar la salut de treballadors o usuaris.

Un cas de lesió

L’operació la va explicar el president del consell d’administració i conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, que va recordar que l’amiant trobat en aquests trens — dels més antics i en la L1 i L3- – no representen un risc per a la salut per a usuaris ni treballadors, però generen problemes de manteniment, ja que no es poden manipular les peces amb derivats d’aquest material.

A l’Estat espanyol es va mantenir l’ús d’amiant fins a l’any 2001, amb una moratòria fins a 2002. No obstat, era conegut des de finals dels anys 80 que l’esmentat producte, que es trobava en frens, revestiments ignífugs o cobertes  d’edificis podia produir greus malalties com asbestosi i càncer de pulmó.

Cal recordar que, segons les fonts oficials, A Metro de Barcelona hi havia 86 treballadors sotmesos a vigilància mèdica vinculada amb possibles contactes amb l’amiant que es podrien haver produït quan l’ús d’aquests materials era legal i habitual. Ara a aquesta xifra s’han de sumar altres 637 treballadors més als quals es controla per preveure qualsevol problema de salut. Una de les característiques dels danys que ocasiona l’amiant és que pot restar asimptomàtic durant anys i aparèixer en forma de diverses malalties 20 anys després d’haver-se produït el contacte.

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*