La vaga del cremallera de Montserrat, un conflicte que s’eternitza

La negativa de la Generalitat a pactar convenis per més d'una anualitat fa que es mantinguin les aturades dels treballadors

Redacció
 
 
 
Tren cremallera de Montserrat

Tren cremallera de Montserrat

La vaga que mantenen els treballadors del cremallera i el telefèric de Montserrat esdevé ja una protesta de llarga durada. Des de la primera d’aquest any els 49 empleats, d’aquests mitjans de transport han fet diverses aturades parcials per desencallar el conveni. La pròxima aturada es farà aquest cap de setmana. Fonts sindicals no veuen en l’horitzó quan es pot aconseguir un acord.

El cremallera i el telefèric de Montserrat formen part del grup d’empreses de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Mentre que a l’empresa gran s’ha aconseguit tancar un preacord, que fixa les condicions salarials fins a l’any 2020, a la filial de transport turístic això no ha estat possible, segons explica Xavier Valverde representant de la UGT de Catalunya.

Durant mesos les negociacions van estar aturades. Amb el canvi de govern, el grup Junts pel Si va mostrar una posició més flexible respecte a les peticions dels treballadors. Els empleats, després d’anys de salaris congelats i fins i tot de retallades, plantegen dues grans reivindicacions. La primera és l’inici de la recuperació salarial, amb un increment de l’1% per a 2016 i un acord de manteniment de la capacitat adquisitiva per als pròxims exercicis. De fet aquesta seria la segona gran petició. Els treballadors volen un conveni que en els seus aspectes bàsics serveixi fins a l’any 2020.

La direcció de FGC, una empresa pública vinculada amb el departament de Territori i Sostenibilitat, no considera el cremallera i el funicular com una empresa essencial, entén aquests transports com un servei turístic. Aquesta diferència és clau.

En la darrera mediació entre empresa i sindicats, la direcció de la companyia pública es va avenir a negociar un increment de salaris equivalent a l’1%, igual al pactat per al servei de trens metropolità. Però no va acceptar firmar un conveni per a la resta d’anys fins a 2020, com sí que ha fet a FGC. Els treballadors reclamaven que els anys vinents s’apliquessin uns increments afegits que podrien arribar al 5% depenent de la productivitat, i garantir el poder adquisitiu, però no ha estat possible ni parlar-ne. Valverde explica: “l’empresa s’avenia a l’1% però no ha acceptat un conveni per quatre anys, afirmen que tenen instruccions de no negociar res que vagi més enllà d’un exercici pressupostari. I això que nosaltres acceptàvem una clàusula que fes dependre qualsevol increment al suport legal que es pogués tenir en cada moment”.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*