Els treballadors del telèfon 010 a Barcelona aturen la vaga a l’espera d’un pacte amb l’ajuntament

Reclamen continuïtat a la feina, millores en la subrogació, generalitzar la categoria de gestors i el compliment de la guia de contractació social aprovada pel consistori

Tomeu Ferrer
 
 
 
Manifestació de treballadors de contact centers a Barcelona foto: Tomeu Ferrer

Manifestació de treballadors de contact centers a Barcelona foto: Tomeu Ferrer

Els treballadors que gestionen el servei del telèfon 010 de l’Ajuntament de Barcelona, que van mantenir tres dies de vaga, han decidit, d’acord amb els seus interlocutors en el consistori, aturar la mobilització mirant de trobar mentrestant una sortida al conflicte. La nova cita, a finals d’abril.

La situació dels aproximadament 170 treballadors i treballadores del 010 de Barcelona és certament estranya. La feina és fruit d’una concessió de l’Ajuntament. Això ha fet que els treballadors vagin passant d’una empresa a una altra en funció de qui guanya els concursos. Actualment la concessionària és Qualytel, però abans era Atento, i abans un altre cop Qualitel, mentre que tot fa pensar que en la nova subhasta, tornarà a fer-se’n càrrec Atento.

Els contractes es fan a partir d’un plec de condicions administratives i també tècniques. A aquestes variables se n’ha sumat una altra, on es fixen les condicions socials que han d’assumir les empreses: és la guia de contractació social de l’Ajuntament de Barcelona.

Passar el sedàs de la subrogació

Però més enllà del que diuen els papers, els treballadors i les treballadores es queixen que en cada bugada hi perden un llençol. Perquè els canvis d’empresa impliquen passar pel sedàs de l’article 18 del conveni col·lectiu de contact centers, aplicable al seu sector. Això matisa els processos de subrogació, perquè ara les empreses adjudicatàries tenen només l’obligació de seleccionar entre el 90% del personal heretat. Això vol dir que en cada canvi d’empresa es pot perdre el 10% de la plantilla i la resta ha de sotmetre’s a un procés que pot reduir encara més el personal, segons explica Ana Baldó, delegada de CCOO: “Pot passar que et convoquin a una entrevista a la tarda i que si per alguna cosa no hi pots anar, siguis exclòs”, afirma.

Un altre punt que implica el canvi reiterat d’empresa concessionària és que suposa en molts casos la revisió a la baixa de les condicions laborals que fins ara tenien els treballadors i treballadores. També pot passar que els canviïn de feina, per exemple. Cal recordar que el 010 ha anat en els últims anys ampliant les tasques que fan. Ara no només atenen les consultes telefòniques de la ciutadania, sinó que tenen cura de les comunicacions per twitter i fins i tot es fan càrrec de gestionar directament altres serveis d’atenció al públic.

Els treballadors s’han mobilitzat, fent vaga, davant del pròxim canvi de concessionària. Volen pactar amb l’ajuntament una sèrie de mesures que assegurin no només les condicions laborals, sinó la seva continuïtat a la feina o les hores de treball. Segons els sindicalistes el salari mitjà actual se situa en 14.100 euros, gairebé la meitat del que perceben els funcionaris que fan la mateixa feina a l’oficina d’atenció ciutadana, però de tots els empleats un terç fa jornada reduïda involuntària. Aquest grup treballa entre 35 i 16 hores a la setmana i el seu salari es redueix en la proporció que cal. Per tant, en la futura situació es reivindica que es garanteixi treball a temps complet i que es generalitzi la categoria de gestor, cosa que donaria milloraria al seu treball i les remuneracions. Idealment voldrien que el servei fos municipalitzat, cosa que donaria estabilitat a la plantilla.

Els operaris del 010 reclamen a l’equip de govern que parli amb l’empresa actual i amb la que aspiri a assumir la feina que s’apliquin els principis que va proposar la CUP al plenari, que bàsicament donen resposta a la seva posició, cosa que va suscitar unanimitat a tots els grups polítics locals.

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*