Els treballadors del Metro reclamen solucions contra les agressions dels grafiters

Una concentració a la plaça de Sant Jaume aquest dijous 28 de juny i una aturada simbòlica de dos minuts a les dotze del migdia i a dos quarts de nou del vespre són les primeres mobilitzacions dels treballadors ferroviaris contra els atacs de col·lectius de grafiters en diverses estacions en les darreres setmanes i mesos. Alguns testimonis detallen la coordinació d'aquests grups i la seva agressivitat quan se'ls vol atrapar

Francesc Ràfols
 
 
 

Acció d’uns grafiters al Metro de Barcelona, en una estació de la Línia 9, fa poc més d’una setmana. Foto: CCOO-Metro.

Qualsevol dia a qualsevol estació, gairebé sempre a primera hora del matí, un escamot de grafiter altera el servei de metro per pintar els trens de dalt a baix

«Són grups de deu o dotze persones com a mínim i en dos minuts tenen tot el tren pintat, que has de retirar i treure del servei». Això ho explica un empleat del Metro de Barcelona, que vol mantenir l’anonimat, destinat en una de les estacions amb més moviment de la xarxa. Destaca l’agressivitat dels grafiters, «ja que porten pedres i pistoles taser, les elèctriques, per fer front a qui vulgui impedir-los la seva acció o retenir-los». Tot i que en alguna ocasió des de TMB s’ha desmentit aquesta data, els sindicats insisteixen que això és així.

Com que això fa setmanes i mesos que dura, els sindicats del Metro han convocat per  a aquest dijous 28 de juny una concentració a la plaça de Sant Jaume per demanar a l’Ajuntament que posi fi a aquests atacs. També s’ha fet una aturada simbòlica de dos minuts, a les dotze del migdia i una altra a dos quarts de nou del vespre, en el que són les primeres mobilitzacions per reclamar actuacions de l’administració per aturar aquests atacs. A la concentració hi han participat desenes de treballadors.

Representants dels sindicats (CGT, UGT i CCOO) s’han reunit amb responsables municipals als quals s’han queixat per la impunitat fins ara dels grafiters que han agredit treballadors de l’empresa i han malmès equipament tècnic i material divers de la companyia metropolitana. Baptista Silanés, de CCOO, ha explicat que també han criticat la política de l’empresa de tenir els vigilants de seguretat «fent feina que pertocaria a empleats de la companyia, com obrir i tancar estacions, en lloc de fer les seves tasques pròpies». Per aquesta raó, afegeix Silanés, «Inspecció de Treball ha sancionat TMB.

Denúncies penals

Els sindicats han comunicat als seus interlocutors municipals que si algun dia hi ha alguna persona que resulta ferida de consideració «denunciarem per la via penal algun responsable de la companyia per no haver fet res per aturar aquestes agressions». En aquesta qüestió hi ha diferents interpretacions pel que fa a les autoritats competents perquè les diferents línies de metro tenen en alguns casos les cotxeres en altres municipis, com és a Can Boixeres, de la línia 5, que és a l’Hospitalet i a on darrerament hi ha hagut alguns atacs.

L’Ajuntament s’ha compromès a gestionar amb la conselleria d’Interior una trobada per intentar coordinar accions amb la Guàrdia Urbana. Els sindicats entenen que si en altres situacions ha estat possible, com en el cas de reduir l’actuació de carteristes al Metro, «ara també ho hauria de ser». Silanés afirma que «l’índex d’agressivitat ha augmentat molt en les darreres setmanes i si inicialment els afectats eren combois que començaven o acabaven el servei, ara ja ho fan amb passatge».

En aquest sentit, cal recordar el fet produït ara fa aproximadament un mes. Es va produir a l’estació de Badal, a la línia V del metro. En aquesta ocasió, els grafiters van assaltar el comboi i per evitar ser atrapats, un d’ells va activar un dels extintors, generant una situació de pànic que va fer que tothom intentés fugir. Les corredisses van provocar caigudes i lleus ferides i contusions en alguns passatgers. Els treballadors del Metro temen que tard o d’hora l’incident causi més danys personals.

«Les pintures no són barates…»

Els testimonis consultats expliquen que els grafiters «estan molt ben organitzats i tenen molts mitjans». Un d’aquests empleats destaca que «les pintures que porten, no són barates». I algun d’ells creu que «han de tenir algú a dins que els informa, perquè coneixen tots els nostres moviments. Capten –afegeix– les freqüències de les nostres comunicacions».

A la concentració de la plaça de Sant Jaume també hi han participat treballadors de Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i Contractes Ferroviaris, que també han estat objecte d’actuacions similars. No ho han fet, en canvi, amb l’aturada simbòlica de dos minuts del migdia i del vespre que ha fet la plantilla del Metro. Els sindicats adverteixen que si no s’afronta la qüestió de la seguretat dels treballadors del Metro i dels passatgers «les mobilitzacions aniran in crescendo».

El malestar dels treballadors del metro és molt evident «perquè fa temps que passa i fins ara no s’ha fet res per aturar-ho». Incidents d’aquesta mena «passen qualsevol dia a qualsevol estació» explica un empleat en una de les estacions on a les dotze del migdia s’ha fet l’aturada de dos minuts. I també, afegeix, pot passar a la vegada en més d’una estació, per la qual cosa «estem parlant d’un grup nombrós perquè si a cada escamot de grafiters hi ha entre dotze i quinze persones…».

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*