Els taxistes de Barcelona fan vaga 48 hores contra la competència dels VTC de grans multinacionals

Una denúncia de 13 empreses i dels advocats de l’Estat paralitza la normativa per a controlar la proliferació de vehicles de lloguer amb conductor, que perjudica el transport públic regulat

Redacció
 
 
 
Concentració de taxistes en una mobiització anterior foto: Diario.es

Concentració de taxistes en una mobiització anterior foto: Diario.es

Els taxistes de Barcelona endeguen des de les sis del matí una nova aturada de 48 hores els dies 25 i 26 de juliol. El motiu és mostrar el suport dels professionals del transport públic de viatgers al reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que pretén regular els VTC (vehicles de transport concertat) és a dir vehicles de lloguer amb conductor. Les principals companyies d’VTC són Uber i Cabify. La normativa ha estat suspesa cautelarment pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Les organitzacions del taxi de Barcelona faran una manifestació a partir de les 11 del matí des de l’Arc de Triomf. Com en altres ocasions, els taxistes assumeixen de franc l’atenció a les urgències que es puguin produir i demanen als usuaris excuses per les molèsties que la vaga els pugui causar. En altres ocasions els taxistes han fet vagues però de 24 hores.

Luis López és president de l’Agrupació Taxi Companys, de Barcelona, una de les més representatives del sector i al mateix temps vicepresident de l’Associació Nacional del Taxi del conjunt espanyol, que representa el 40% del sector afirma: «parem per donar suport a la llicència municipal que regula legalment la utilització dels VTC, una norma que a més vam contribuir, com a organització, a elaborar». Per a López, és comprensible que contra el reglament es presentessin 13 denúncies d’empreses que exploten els VTC. El que no és comprensible és que els advocats de l’Estat també hagin abonat el recurs. Per aquest motiu, sense un veredicte judicial previ, la norma decau, perquè un dels signants és la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC).

«Ens sobta que el Govern central hagi actuat contra la norma de l’Àrea Metropolitana de Barcelona perquè nosaltres fa un any havíem parlat amb el ministeri de Foment i ens van dir que no s’oposarien a la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona tendent a regular en els 36 ajuntaments de l’AMB la circulació de vehicles com els d’Uber i Cabify», diu López.

Tributar a Delaware

Al mateix temps el líder sindical dels taxistes considera que «potser darrere del recurs i les mesures de suspensió hi hagi un tema polític». Apunta en aquest sentit al fet que una iniciativa de control i regulació del sector del transport públic podia estar mal vista des de la capital de l’Estat. «Nosaltres sabem que molta gent arreu d’Espanya estava expectant per veure com funcionava, per després aplicar la mesura en altres territoris», explica.

El sector del taxi es mobilitza en defensa de l’exigència d’una llicència municipal de l’Institut Metropolità del taxi per als operadors de VTC que preveu el reglament de l’Àrea Metropolitana i de la proporció d’una llicència d’VTC per cada taxista. La normativa estableix, a més, que en cap cas, la xifra d’autoritzacions pugui superar la ràtio d’una llicència de VTC per cada 30 llicències de taxi.

Si s’escolta els taxistes barcelonins, darrere dels VTC i les empreses d’aquest àmbit, «el que hi ha sobretot és especulació». Afirmen que inicialment una llicència d’VTC podia costar 36 euros i ara aquests permisos es venen a 60.000. També alerten del paper de les multinacionals que hi ha darrere de la competència al taxi: «aquesta gent, les multinacionals, del benefici que treuen aquí, només tributen un 1% a Delaware, un cop els diners ha passat per Holanda, que fa de pont», expliquen.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*