Els repartidors de Glovo insten l’empresa a ‘donar la cara’ davant l’atropellament mortal en accident laboral d’un company

Afirmen que el treballador envestit per un camió de recollida d'escombraries podria haver llogat l’aplicació per a treballar a causa del fet que era estranger sense papers

Tomeu Ferrer
 
 
 
Badr Eddine Hilali, de l’associació autònoma de Riders

Badr Eddine Hilali, de l’associació autònoma de Riders foto: Tomeu Ferrer

Els repartidors de Glovo reclamen a la multinacional que doni la cara davant la mort per accident d’un company. Asseguren desconèixer si l’empresa té una assegurança que pugui protegir els accidentats.

Desori i un xic de desesperació en la concentració convocada per protestar per la mort d’un repartidor de Glovo. L’acte s’havia divulgat per les xarxes en saber-se la mort per atropellament d’un rider nepalès que feia ben just dos mesos que s’havia instal·lat a Barcelona. La protesta es feia davant d’un local de la multinacional, sense cap cartell i amb les portes tancades.

Un repartidor explicava que van ser els companys del treballador mort mentre feia la seva feina els qui es van preocupar per avisar el consolat de Nepal. “Jo crec que Glovo en aquest moment no sap ni el nom d’aquest company” afirmava el repartidor a la concentració.

Més que accions de protesta davant la porta de les oficines de Glovo hi havia repartidors desitjosos d’explicar la seva situació. Badr Eddine Hilali, de l’associació autònoma de Riders, contava que la situació actual es produeix a causa de la política de l’empresa que, per abaratir els costos, “està fent entrar 500 riders a la setmana, quan la feina és la mateixa”, assegura.  Però, el malestar no es traduirà en accions concretes, segons Badr: “no voldríem perjudicar els partners”, els clients de Glovo, com podrien ser els restaurants que encarreguen viatges a la multinacional, assegura.

Fins a 5.000 repartidors circulant per Barcelona

A Barcelona, només de l’empresa Glovo hi h a uns 2.000 repartidors, que podrien sumar fins a 5.000 si se sumen totes les companyies. Com l’empresa paga per comanda lliurada, li és igual el nombre de treballadors que tingui vinculats a través de la seva APP. Això fa que es donin practiques que els repartidors veuen com a injustes, com avisar que s’ha de recollir una comanda a una adreça determinada, posem a 2 quilòmetres del punt on hi ha el missatger, i quan aquest encara no ha arribat, però s’ha desplaçat invertint esforços i temps, el poden alertar que el viatge s’ha anul·lat. Llavors no cobra res.

Badr mostrava també la seva indignació pel fet que “Glovo no dóna la cara mentre que hi ha un company que està mort”. En aquest sentit, l’associació representada pel seu portaveu reclama que “Glovo es manifesti i que doni la cara”.

Un altre dels concentrats era més concret parlant de la víctima: “és un treballador, que no tenia papers, una persona migrada. Per tant, d’un col·lectiu molt sensible i que segurament estaria treballant amb un compte llogat a un altre repartidor de Glovo. Què vol dir això?, que Glovo com que no porta cap control i se salta totes les lleis, permet a la gent que facin de pirates amb les seves aplicacions”.

Gran part dels repartidors de Glovo són de nacionalitat estrangera i operen com a autònoms, tot i que Inspecció de Treball considera que sí que hi ha una relació laboral .

La manca de control que denuncien els repartidors té a veure, per exemple, amb el temps de treball, “ara es diu que limitaran el temps de treball a 13 hores al dia per set dies a la setmana, el resultat són més de 80 hores setmanals. Per tant, hi ha gent que està més de 80 hores a la setmana circulant pels carrers, amb un estrès i un volum de treball brutal, cosa que porta al que ha passat”. Això s’explica pel fet que els riders cobren per comanda i no per hores, i ningú els garanteix res. Aquestes circumstàncies fan que els treballadors vagin al límit per la carretera i quan això passa ocorren desgràcies com la que ara es lamenta, afirma  Dani Gutiérrez, de Ridersxderechos.

A la porta d'una instal·lació de Glovo hi ha un un ram de roses vermelles en record del treballador mort foto: Tomeu Ferrer

A la porta d’una instal·lació de Glovo hi ha  un ram de roses vermelles en record del treballador mort foto: Tomeu Ferrer

Els treballadors concentrats mostraven amb contundència la seva sensació de desempar davant d’una empresa amb la qual rarament hi han tingut un contacte humà: s’inscriuen a una APP, que un cop acceptada la seva sol·licitud els envia enllaços on anar a buscar productes i dur-los a una adreça determinada. I a l’hora de cobrar reben una comunicació de l’ingrés bancari, tot mirant de no deixar rastres que suposin acceptar una relació laboral.

Estar lligats a l’APP fa que l’empresa sàpiga en tot moment on estan els treballadors. Un d’ells explica que fa un temps hi va haver a Barcelona una protesta de repartidors, a través del programa informàtic l’empresa va saber els que participaven en una concentració i alguns d’aquests van rebre al cap de poc una comunicació segons la qual quedaven “desconnectats”, un eufemisme per designar el que en una relació laboral normal seria un acomiadament.

L’empresa va assegurar diumenge que activarà l’assegurança privada que cobreix l’activitat realitzada pel repartidor en cas d’accident. No obstant això, Badr Eddine Hilali, afirmava desconèixer que hi ha una assegurança que pugui cobrir accidents dels treballadors. “L’única assegurança que tenim per part de l’empresa és una de responsabilitat civil. De fet, els repartidors s’han de pagar els seus autònoms, diu”. Aquest fet els suposa una càrrega que els obliga a autoexplotar-se, per assegurar ingressos nets, indiquen.

Els sindicats majoritaris també han reaccionat a la mort d’aquest treballador. Javier Pacheco, secretari general de CCOO afirmava en un tweet que “la plataforma no pren mesures de prevenció i no respon a les denúncies”.

La lògica de no reconèixer els missatgers com a treballadors de Glovo o de qualsevol empresa d’aquest tipus exonera les companyies de fer previsió d’accidents laborals, tampoc han de fer formació per evitar accidents. Només amb un vehicle i una motxilla aquests operaris poden començar a repartir i a generar beneficis per a la multinacional, sense causar costos.

Per la seva banda, UGT de Catalunya ha manifestat en un comunicat: “instem la Inspecció de Treball que investigui aquest accident laboral i la naturalesa de la relació laboral amb l’empresa per depurar responsabilitats per part de Glovo”.

Cap a les 13.00 alguns ‘riders’ han calat foc a una de les motxilles de la companyia a la cruïlla entre els carrers Pujades i Àlaba, de manera que totes dues han quedat tallades.

Minuts més tard, alguns concentrats han cremat dos pneumàtics en el mateix lloc mentre ocupaven el carrer, i després han calat foc a dues motxilles i a diverses caixes.

Un grup de manifestants també ha llençat ous i tomàquets a la façana de la seu, moment en què s’han acostat els Mossos d’Esquadra per pacificar la situació.

 

 

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*