Els bombers d’empresa de Seat fa 13 dies que estan en vaga indefinida per reclamar millors condicions de feina

Els treballadors, que operen per compte d’una firma subcontractada, asseguren que la factoria automobilística està sense protecció contra incendis perquè no hi ha serveis mínims

Tomeu Ferrer
 
 
 
Concentració a la rotonda de control nord de la factoria Seat de Martorell foto: USBEC

Concentració a la rotonda de control nord de la factoria Seat de Martorell foto: USBEC

Els treballadors i visitants de la planta de Seat a Martorell poden observar a la rotonda de l’entrada nord, un grup de treballadors que amb pancartes reclamen els seus drets: són els bombers de l’empresa que des de fa més 13 dies estan en vaga indefinida.

La vaga es fa per reivindicar diversos punts i comporta que no hi ha serveis mínims. Dit d’una altra manera, si a la fàbrica automobilística es produís algun incendi o accident greu no hi hauria ningú per ajudar a apagar el foc o per afrontar situacions com un escapament de gas, per exemple.

El servei de bombers de Seat està subcontractat a una empresa, Falck SCI. Abans aquesta tasca l’assumia la societat Acciona Multiservicios.

«Ens apliquen el conveni de multiservei. L’acord està prorrogat des del 31 de desembre de l’any 2017, no contempla les tasques d’un cos de bombers», afirma un representant dels treballadors, que s’agrupen en un sindicat propi: Unió Sindical de Bombers d’Empresa de Catalunya (USBEC). A més, afirmen els treballadors, el servei el presten d’una manera precària, amb vehicles que no tenen les condicions adients per realitzar les tasques que segons la norma haurien d’assumir i amb una sala comuna amb deficiències per als treballadors.

Però el que ha fet esclatar el col·lectiu de 34 professionals de l’empresa ha estat que la nova societat que s’ha fet càrrec de la seva empresa ha aplicat unilateralment un expedient de modificacions de les condicions de treball. Això afecta per exemple a l’estructura del servei, que fins fa poc es basava en torns de 24 hores, cosa que implicava que per cada dia de treball hi havia 3 jornades de festa. Ara això s’ha canviat i els torns són de 12 hores, cosa que els obliga a treballar 14 dies al mes i a fer tant si com no , 22 hores extres a l’any s per cobrir totes les hores en què han d’estar vigilants. Aquestes hores de més fan que anualment se superin les 1.826 per al conjunt de treballadors del servei.

A més, els bombers reclamen a Seat que aturi «l’esquirolatge que fa personal de prevenció de Seat», cosa que en la seva opinió vulnera el dret de vaga, reconegut a la Constitució.

Els vaguistes reivindiquen també que tant Seat com l’empresa Falck SCI obrin amb ells una taula de diàleg que permeti una sortida al conflicte. Els 12 primers dies de la vaga ni l’empresa que els té contractats ni la firma a la qual presten els seus serveis s’han volgut reunir amb els bombers.

Els bombers d’empresa de Seat van mantenir un contenciós per a quedar integrats a la societat automobilística. Una primera sentència els va donar la raó però en segona instància no es va acceptar la seva posició.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*