Els 3 treballadors morts en poques hores posen el focus en les externalitzacions i la falta de prevenció

CCOO i UGT acusen les empreses de l'empitjorament de les condicions de feina i a l'administració de no exercir control sobre el sector

Tomeu Ferrer
 
 
 
Un muntacàrregues va caure del pis 18 de l'hotel Princesa Sofia By Jordiferrer - Treball propi, CC BY-SA

Un muntacàrregues va caure del pis 18 de l’hotel Princesa Sofia By Jordiferrer – Treball propi, CC BY-SA

Un accident a una empresa de fusteria a Sant Hilari Sacalm ha causat el tercer mort en un sinistre laboral en quatre dies. Això ha provocat un fort malestar sindical a causa de la proliferació d’accidents molt greus al sector de la construcció. En només 3 dies s’han produït 4 accidents amb 3 morts i 4 treballadors molt greus. En aquest sentit recorden que durant les obres dels jocs olímpics de l’any 1992 només hi va haver un accident mortal.

El darrer accident es va produir a dilluns, 30 de gener, i va afectar a un treballador de l’empresa del sector de la fusta-suro Isidre Aymerich Roca. L’operari es va desmaiar a la feina, al carrer Castanyers, s/n, de Sant Hilari Sacalm, segons informa CCOO en un  comunicat on se solidaritza amb la víctima i la seva família.

Abans, un treballador que operava en l’asfaltat de les pistes d’aterratge de l’Aeroport del Prat va resultar aixafat. Un altre accident mortal es va produir també  dilluns després de la caiguda d’una cistella en una obra de construcció a Masquefa (Anoia). En aquest cas a més de la mort hi ha un altre treballador molt greu. Però unes hores abans es va produir un altre sinistre, que no va acabar amb morts, però podria haver causat una desgràcia notable: un muntacàrregues de l’Hotel Princesa Sofia es va despenjar des del pis 18 i va frenar a la primera planta, amb el resultat de tres operaris greus.

Tant CCOO com UGT han fet palesa la seva indignació davant l’increment desmesurat d’accidents a la construcció. En els dos casos acusen les empreses de l’empitjorament de les condicions laborals que es donen en aquest àmbit. També esmenten la baixa inversió en la seguretat en la feina i critiquen a l’Administració pel que consideren desídia en el control de les condicions de treball.

Tot i la menor activitat de la construcció a Catalunya que abans de la crisi, el nombre d’accidents és alt. Durant tot el 2016 hi va haver 11 sinistres amb resultat de mort. Però enguany només el primer mes ja se n’han donat 3. A més, l’any passat es van registrar en aquest àmbit 41 accidents greus. Segons Antònia Fuentes, secretària de Salut Laboral de FICA – UGT de Catalunya, “els accidents greus en aquest sector són molt greus”. En xifres absolutes, sindicat esmenta que fins a novembre de l’any passat es van produir a Catalunya 83.007 accidents laborals amb baixa, cosa que suposa un augment del 9,76% respecte al mateix període de l’any anterior. Pel que fa al sector de la construcció, l’any passat van tenir lloc 8.095 sinistres, un 17,40% més que l’any anterior.

Jornades inacabables

Carlos del Barrio, responsable d’Assessorament de la Federació de Construcció i Serveis de CCOO de Catalunya declarava al Diari del Treball: “volem denunciar la situació per la qual travessa el sector de la construcció, a on cada vegada són més habituals les jornades interminables, la subcontractació, la falta d’inversió en seguretat, els salaris per sota del Conveni i la falta de mesures de seguretat, i que deriven en una pujada en els índexs de sinistralitat”.

Fuentes posa un exemple punyent: “durant el darrer any que es van fer a Barcelona les obres dels jocs olímpics només hi va haver un accident mortal. Ara amb el descens de l’activitat, el primer més ja se n’han produït dos, i hem tingut sort”.

Per aquest motiu UGT reclama que es torni a convocar la taula del sector de la construcció, un àmbit que els últims anys no ha funcionat i que hauria de servir per a controlar aspectes com la subcontractació, les condicions de seguretat i la formació.

Igualment, CCOO assegura: “reclamen polítiques públiques en salut laboral i una major actuació de control i seguiment per part de l’Administració sobre les activitats preventives que totes les empreses han de dur a terme per evitar i si no controlar els riscos laborals i propiciar així una millora de les condicions de treball per al conjunt de la població treballadora“.

Antònia Fuentes posa de manifest que la política de subcontractació que s’aplica a la construcció fa que persones sense prou formació professional estiguin ocupant llocs de treball que tenen perill. “De vegades no tenen ni coneixement de l’idioma”, assegura, com un exemple de la desprotecció per falta de formació.

Proliferació d’UTE i subcontractació

En relació amb l’accident esdevingut a l’Aeroport, UGT ha indicat que es tracta “d’un treballador d’una de les (Unió Temporal d’Empreses) contractades per a les obres de pavimentació de la pista principal. El treballador, autònom de 38 anys i natural de Badajoz, feia tot just dues setmanes que treballava a les obres. L’accident es va produir en el moment que la màquina piconadora feia marxa enrere en una zona de les obres mal senyalitzada i amb una il·luminació pèssima. Aquest sindicat, que reclama una investigació exhaustiva, indica que l’ús d’UTE prioritzant el preu en l’oferta per davant d’altres condicions, com ara la seguretat en el treball, podrien tenir una relació directa amb l’accident“.

Per la seva banda, CCOO, abans de tenir més dades esmentava el fet que les obres que es realitzen a l’Aeroport del Prat estan comportant que molts treballadors hagin d’allargar jornades de manera que les condicions en què treballen no siguin les adients per feines amb risc evident.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*