Diari Sport inicia un procés d’acomiadament col·lectiu per a 35 dels seus 83 treballadors

Les baixes pretenen obtenir un estalvi d’1,75 milions substituint els actuals empleats per noves contractacions i agències d’informació

Tomeu Ferrer
 
 
 

Treballadors de El Periódico i Sport van protagonitzar protestes fa uns mesos foto: Comitè El Periódico

Treballadors de El Periódico i Sport van protagonitzar protestes fa uns mesos foto: Comitè El Periódico

L’empresa propietària del Diari Sport, que forma part del grup Zeta, ha endegat un procediment d’acomiadament col·lectiu que implica una reducció de 35 dels 83 llocs de treball del rotatiu. En la documentació lliurada als representants dels operaris es diu que els treballadors qui siguin acomiadats seran substituïts per persones de nova contractació i per agències d’informació. L’objectiu és reduir els costos de producció, segons fonts de la defensa dels treballadors, que exerceix el Col·lectiu Ronda.

Fonts consultades del grup editorial han reconegut la presentació de l’ERO, però no han volgut opinar sobre l’operació.

Vagues parcials i indefinides

Els treballadors han contestat la iniciativa de l’empresa amb la convocatòria de diverses vagues. Els dies 28, 29 i 30 de novembre i els dies 1, 4 i 5 de desembre s’han convocat aturades parcials de dues hores. Si no hi ha entesa, a partir del 6 de desembre la vaga seria indefinida.

Empresa i treballadors s’han reunit amb el departament de Treball per intentar una conciliació que eviti les aturades.

La iniciativa empresarial es produeix després que diverses publicacions del Grup Zeta, entre elles Sport, s’hagin vist afectades per conflictes laborals els darrers mesos.

El diari Sport va firmar un conveni col·lectiu, acord que té rang de llei, el 2012 que va finalitzar el març de 2017. Tot just van començar les negociacions per a la renovació de l’acord, l’empresa va comunicar unilateralment que rebaixaria els salaris un 21%. Davant la reacció de la plantilla es va decidir anar a un laude d’obligat compliment. L’autoritat no va acceptar la proposta de l’empresa i va reduir fins al 8% la rebaixa salarial. El referit laude judicial està impugnat judicialment i pendent de veredicte.

De fet, el 9 de novembre es va celebrar judici sobre el laude on es va traslladar al jutge la versió que el laude és necessari per evitar acomiadaments i només un dia després, el 10 de novembre, l’empresa dóna inici al període de consultes per l’extinció de contractes.

La intenció expressada per l’empresa de reduir els 35 llocs de treball pretén aconseguir una minoració dels costos d’1,75 milions d’euros, segons figura a la documentació lliurada. A canvi, es contractarien nous treballadors que tindrien un cost de 450.000 euros i es farien també acords amb agències d’informació que costarien al seu torn uns 300.000 euros.

Els nous treballadors cobrarien menys que la plantilla actual, ja que el conveni es considera vençut. En aplicació de la ultractivitat si no es renova l’acord abans del 31 de gener de 2018, la seva validesa decauria.

Tots aquests moviments es produeixen en un grup editorial que malgrat la crisi de vendes de la premsa escrita, ha tingut beneficis els dos últims anys. El 2015 va declarar 17 milions i el 2016, uns 7 milions, segons les dades oficials.

El diari Sport, tot i la forta integració en el grup, va declarar beneficis d’aproximadament 1 milió el 2015 i aproximadament unes pèrdues de 431.000 euros el 2016.