El comitè d’empresa de Metro convoca els treballadors a una assemblea dijous per debatre un principi d’acord

Alguns termes del pacte impliquen l'eliminació del treball a temps parcial en els nous torns entre ara i el 2022 i la internalització de treball corresponent a 46 persones, a més d'un increment de salaris del 4,5% en quatre anys

Tomeu Ferrer
 
 
 

Imatge de l'assemblea de treballadors del Metro - Foto: CGT

Imatge d’arxiu d’una assemblea de treballadors del Metro – Foto: CGT

Principi d’acord en el conflicte del Metro de Barcelona. Just després d’un creuament de missatges entre les autoritats polítiques responsables del transport urbà i el comitè d’empresa, s’ha aconseguit lligar una proposta que es votarà dijous en una assemblea plenària dels treballadors, segons han explicat a Diari del Treball fonts del  comitè de vaga.

Alguns dels elements que han ajudat a acostar posicions són un acord que implica l’eliminació del treball a temps parcial en els torns de nova creació en un període que va entre ara i l’any 2022.

Un altre compromís, que es plantejarà als treballadors és el que implica la internalització de 46 operaris. D’aquestes persones 10 correspondran a vies.

La proposta salarial no ha variat respecte a la que hi havia a sobre de la taula i que implica un increment de sous del 4,5% en les taules, els quatre anys de vigència del conveni col·lectiu.

Darrera paraula, l’assemblea

La darrera paraula sobre la proposta la tindran els treballadors en una assemblea que se celebrarà dijous en un lloc encara no establert.

L’acostament, que pot suposar la finalització del conflicte es produeix després que la part empresarial, que té com a cap principal l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, fes un canvi estratègic i situés a primera fila de la negociació dos tècnics amb experiència política, especialment Jordi Martí, gerent del consistori. Això implicava deixar en segon pla els negociadors que fins al moment no havien aconseguit estovar la posició dels sindicats presents al comitè d’empresa.

Colau  va anunciar la setmana passada que el canvi de negociadors no implicava aportar més fons públics, uns 23 milions d’euros, per desbloquejar el conveni, però va ser molt clara a l’hora de dir que estava disposada a moure les peces que calguessin per trobar una sortida.

Abans els comitè d’empresa de Metro de Barcelona havia deixat clar que els principals problemes que dificultaven un acord eren precisament la internalització de treballs que s’havien passat a empreses alienes i millorar la situació dels treballadors a temps parcial iniciant el camí cap a la seva plena integració a l’empresa.

Un altre problema que ha queda palès ha estat la desconfiança entre el comitè d’empresa de Metro i els negociadors que inicialment s’han encarregat de buscar un acord: la regidora de mobilitat Mercedes Vidal. El conseller delegat de l’operadora, Enric Cañas, i del director de Metro, Marc Grau. Ha estat precisament quan sota la direcció de Colau aquests directius i la responsable política han fet un pas al costat quan s’ha trobat el desllorigador del conflicte.

La renovació del conveni ha dut més de dos anys de negociacions. Fruit de la falta d’entesa, l’any passat es van produir vagues en jornades tant importants per la ciutat com quan se celebre el mobile world congress. Aquest any s’ha produït una onada de vagues que han afectat Barcelona els últims 12 dilluns no festius. I en previsió que no hi hagués acord, s’havien convocat més aturades en dates significatives com l’11 de setembre.