Colau fa un reglament per controlar la circulació d’Uber i Cabify a l’àrea metropolitana de Barcelona

La norma pot estar a punt a finals de febrer i impedirà per motius mediambientals i de congestió que els vehicles VTC circulin per l'AMB encara que tinguin llicència

Tomeu Ferrer
 
 
 

Ada Colau amb la regidora Mercedes Vidal en la reunió amb els taxistes foto: Tomeu Ferrer

Ada Colau amb la regidora Mercedes Vidal en la reunió amb els taxistes foto: Tomeu Ferrer

L’Àrea Metropolitana de Barcelona, (AMB), que comprèn 36 municipis catalans, elaborarà un reglament per controlar en aquesta zona els anomenats vehicles de turisme amb conductor (VTC), segons ha informat Ada Colau, alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB després de reunir-se amb una delegació de les organitzacions del taxi de Barcelona.
Colau ha signat aquest dilluns l’ordre que inicia el procés de confecció del reglament. La previsió és que la normativa estigui llesta al gener. I al febrer podria entrar en vigor. La idea és aconseguir un control efectiu sobre la circulació de vehicles tipus VTC, bàsicament de grans multinacionals com Ubert y Cabify, tot i que l’AMB no té entre les seves competències el atorgar permisos, cosa que correspon a la Generalitat com a delegació de Foment.
Els taxistes se senten perjudicats per aquesta competència i estan, a tot Espanya, en peu de guerra. L’existència d’VTC era un fet conegut de fa temps en el sector. Inicialment, els vehicles es van pensar per a esdeveniments especials com casaments, però l’aparició de multinacionals els han convertit en competència directa dels taxis. Organitzacions de taxistes han convocat contra aquestes situacions aturades i manifestacions de protesta contra la competència que consideren il·legal. Les mobilitzacions han paralitzat grans ciutats a Catalunya i a Espanya.
Entre l’aparició dels permisos que permetien l’existència dels VTC i la normativa de Foment que limita la proporció de permisos, que data de 2013, que limita els permisos a 1 per cada 30 taxis, es van produir milers de peticions d’inscripció, algunes de les quals estant sent acceptades judicialment.
“A Catalunya es considera que les peticions superen les 3.000” explicava Colau. Moltes d’aquestes peticions, temen a l’ajuntament, que acabin sent  aprovades, cosa que desequilibraria la situació del taxi, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona. “Creiem que hi ha unes 800 llicències de VTC ja autoritzades, cosa que d’entrada superaria el percentatge de 30 a 1 que ha marcat la normativa de Foment”, explicava Colau.
“Després de mesos d’estudi hem localitzat la possibilitat de que, usant les competències que tenim, regular la circulació de vehicles VTC a l’àrea”, ha dit Colau, que ha remarcat que l’AMB operarà sempre en funció de les seves prerrogatives. Sense entrar en detalls, ha vinculat el permís que hauria de concedir l’AMB a aspectes com el medi ambient o la congestió del trànsit.
L’elaboració de la normativa s’obrirà a tots els grups polítics amb presència a l’AMB amb l’esperança que finalment sigui aprovada per unanimitat, va dir l’alcaldessa. També es debatrà amb les organitzacions de taxistes. Contra la normativa es podrien presentar recursos per part dels organismes com la comissió de la competència, o d’altres, però Colau s’ha mostrat convençuda que existeix l’escletxa legal que permetrà finalment aplicar el control: “nosaltres no qüestionem qui té la competència per atorgar o aprovar les llicències. Simplement s’evitaria que tot i així aquests vehicles poguessin circular per l’àrea metropolitana barcelonina “, ha puntualitzat.
Les organitzacions de taxistes amb què Colau i la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, s’han reunit, s’han mostrat satisfetes davant la iniciativa de la presidenta de l’AMB. Luís López, de Taxi Companys, s’ha mostrat d’acord amb la proposta de municipal i ha instat els ajuntaments a “vetllar pel servei que es dóna en el transport públic”, perquè “el problema és ja de tot l’Estat”.
Alberto Álvarez, d’Élite Taxis, ha considerat l’anunci “com un pas endavant en la lluita contra el neoliberalisme que signifiquen empreses com les dues multinacionals que tots coneixem”. Álvarez ha vinculat al sector del taxi amb la lluita per “preservar els serveis públics que el govern de Madrid vol carregar-se”.
Finalment, Luís Bellver, de STAC, ha avançat que “la idea és que els VTC tornin al nínxol de mercat del qual no haurien hagut de de sortir”.