Alt seguiment en la vaga del servei de Teleasistència de l’Ajuntament de Barcelona

El personal, que dóna servei a la ciutat, es queixa de l'alta càrrega de feina i de problemes sanitaris com l'existència de malalties causades per l'edifici de la seva seu central

Tomeu Ferrer
 
 
 

servei de teleasistència de Barcelona; foto; TELEVIDA

Visita a un domicili del servei de teleasistència de Barcelona; foto; Televida

Els treballadors del Servei de Teleassistència de l’Ajuntament de Barcelona han iniciat una tanda de vagues parcials. En la primera jornada el seguiment ha estat alt, segons CCOO. L’Ajuntament de Barcelona ofereix als ciutadans serveis essencials com la teleasistència, que realitzen empreses subcontractades. El Servei de Teleassistència de l’Ajuntament de Barcelona, el gestiona actualment la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Televida Tunstall, vinculat amb una multinacional britànica.

Les condicions laborals amb les quals les treballadores i treballadors realitzen el seu servei a la ciutadania han fet que des de CCOO es convoquin vagues parcials els dies, 13, 16 i 19 de desembre. El dimarts la vaga ha estat entre les 9.00 hores i les 11.00 hores. La incidència de la protesta ha estat molt alta, explica Consuelo Espejo, presidenta del Comitè d’empresa del Servei de Teleassistència Municipal de l’Ajuntament de Barcelona. “El seguiment fins i tot ens ha sorprès a nosaltres”, afirma. I més quan els salaris en aquest àmbit oscil·len entre 800 i 1000 euros entre el personal de base.

L’empresa té 182 treballadors i treballadors. Es distribueixen entre diferents serveis, que van des de les persones que es desplacen als domicilis de les persones que necessiten assistència. També hi ha la secció que atén les trucades entrants, que poden venir de persones que demanin ajuda directament o de les que mitjançant un penjoll electrònic poden disparar una alarma. Un altre servei és el departament tècnic dels domicilis que instal·la els aparells que permeten monitoritzar les persones que necessiten ajuda i finalment hi ha l’àrea d’oficines.

La incidència de la vaga ha quedat reduïda per dos elements, segons diu la representant sindical. El primer per la consciència dels treballadors socials que prioritzen en cas de necessitat el servei a les persones. De l’altre els als serveis mínims dictats pel Departament de Treball que, afirma el sindicat, han seguit les peticions de l’empresa: “en la secció de teleoperadores, habitualment hi ha entre 11 i 13 persones, doncs bé, els servis mínims han decretat que treballassin 16 persones, mai hi havia hagut tanta gent en aquest serveu”, assegura la Consuelo.

Les peticions d’aquest col·lectiu tenen a veure amb condicions laborals. Treballen e 1.792 hores anuals, cosa que provoca, afirmen, una sobrecàrrega de treball que se suma a la pressió amb la qual es treballa i que a vegades provoca la inexistència de la conciliació de la vida familiar, personal i laboral. Això passa perquè aquesta empresa està adscrita al conveni de la dependència, quan en opinió dels empleats la seva tasca es diferent.

També denuncien que les persones que acudeixen als domicilis de les persones a les quals ajuden tenen alguns cops problemes de seguretat. En aquest sentit reclamen que les visites es facin en parelles.

Lipoatròfia

Un altre aspecte per al qual reclamen solucions és el que afecta els treballadors i treballadores que estan a la seu central, al carrer Llacuna 161. Segons el sindicat s’han donat casos típics de malaltia que afecta els edificis malalts, com la lipoatròfia semicircular. L’aparició d’aquest problema sanitari es va produir fa mesos, però les darreres setmanes s’ha detectat un rebrot que afecta quatre persones. Aquest és un problema de salut laboral que malgrat la intervenció de l’empresa, persisteix, a causa perquè les mesures adoptades han estat insuficients, segons el sindica. A causa d’aquesta malaltia laboral, hi ha treballadors/es que no han pogut gaudir de l’estiu per vergonya de mostrar les marques que tenen en el seu cos, al que se sumen els greus problemes psicològics que també comporta.

Davant les queixes de les treballadores i treballadors l’empresa ha respost sempre amb la impossibilitat de millorar les condicions de feina escudant-se en el concurs firmat amb l’Ajuntament. Això arriba fins a extrems com haver d’usar en alguns casos el vehicle particular per desplaçar-se als domicilis de les persones ateses, diuen els sindicalistes.