Els components de la tempesta perfecta de Vueling

El ministeri de Foment obre expedient a la companyia aèria i la Generaliat li demana comptes pels retards i les cancel·lacions

Tomeu Ferrer
 
 
 

Vueling espera retornar en breu a la normalitat “El que li ha passat a Vueling és la tempesta perfecta”. Així ho definia un tècnic aeri consultat per aquest mitjà. Dit en altres paraules un cúmul de circumstàncies ha fet que esclatés la crisi que es concreta en cancel·lacions i retards en el dia amb més operacions programades a l’aeroport de Barcelona-el Prat, de Barcelona ​​per l’inici de les vacances de juliol.

Encara que aquest diumenge el taulell de Vueling al Prat s’han registrat menys cues d’afectats que en els dies anteriors, la companyia havia anul·lat fins a les 15.00 hores un total de 19 vols dels quals havia programats en els diferents aeroports europeus en els quals opera, segons el registre del web de l’aerolínia.

El ministeri de Foment ha obert un expedient a Vueling pels problemes dels últims dies i ha convocat demà a l’aerolínia a una reunió d’urgència per exigir-li “explicacions i mesures correctores immediates».

També la Generalitat, ha convocat la companyia a una trobada demà a les cinc on assistiran, per part del govern català el conseller d’empresa i coneixement, Jordi Baiget i el de territori i sostenibilitat, Josep Rull. L’executiu català demanarà explicacions a la companyia en relació als problemes de la seva operativa com pel que fa a l’atenció donada als usuaris.

Problemes externs i interns

A falta d’explicacions de la mateixa companyia, en el sector s’aventuren hipòtesis sobre les dificultats que han causat el caos a l’Aeroport del Prat. Entre els problemes de la companyia aèria n’hi ha d’interns i d’externs. Un és haver realitzat una programació de vols excessivament ajustada. Dit d’altra manera, a partir de la previsió que “tot funciona com la seda” destinar pocs recursos a fer front a imprevistos i, quan n’hi ha hagut no s’hi ha estat a temps de solucionar-los. No obstant això, a l’Aeroport del Prat recorden que l’agost de 2015 ja es va produir un episodi d’acumulació de maletes i retards de vols que va afectar Vueling. Ara sembla que no s’hi van arbitrar mesures per evitar repeticions incrementades.

Un altre element és la necessitat de dotar la companyia de més personal. En aquest sentit, fonts sindicals expliquen que a partir de l’1 de juliol s’han incorporat a Vueling un centenar de tripulants de cabina de passatgers. Però també indiquen que aquesta mesura havia d’haver-se fet efectiva un temps abans, però que finalment s’ha retardat.

Una tercera raó que explicaria en part del problema amb què topa Vueling rauria en la mateixa filosofia del seu funcionament. L’empresa rebutja el qualificatiu de baix cost, però aplica en part principis d’aquesta especialitat. Un d’aquests principis és mantenir els avions en vol el màxim temps possible. Però, paral·lelament els aparells necessiten d’uns manteniments programats. Com la circulació aèria no és una ciència exacta, si per exemple un avió havia d’aterrar a Barcelona a les 12 del vespre per enlairar-se a les 6 del matí de l’endemà i arriba una hora més tard, la revisió es fa, però potser algunes de les comprovacions no crítiques s’acumulen per més endavant i quan moltes d’aquestes accions se sumen apareixen els problemes. Si això coincideix amb èpoques de gran demanda, tenim un altre factor de la crisi actual.

Dues coses més. Una global. Vueling ha jugat sempre la carta de reduir costos. I un dels camps on ho ha fet és en l’estructura de direcció. En el sector es comenta que l’empresa radicada a Barcelona té avui una estructura de gestió molt semblant ara, que té 109 avions, que quan en tenia 35. I ja que es parla d’aparells, els retards a subministrar nous avions per part d’Airbus han estat una gota més en la tempesta.

Un altre element més de la situació actual té a veure amb la concentració de l’activitat de Vueling a Barcelona. L’aeroport del Prat en alguns dies i hores dóna senyals de saturació. Un pilot consultat posa un exemple: “si es mira el web d’AENA, es pot veure que un dilluns a les 7 del matí hi ha programades, de vegades 6 i 7 sortides, quan Barcelona només té una pista d’enlairament. Això produeix també demores, que afecten més si la teva activitat representa el 40% de tot el moviment de la instal·lació aeroportuària”.

Problemes a la cúpula

Però l’empresa ha tingut també problemes interns. El seu conseller delegat, Alex Cruz, va anunciar l’octubre passat que marxava a dirigir British Airways. Però no va nomenar immediatament un successor. Això hauria fet que durant més de cinc mesos la companyia funcionés amb una certa provisionalitat. Si s’han de prendre decisions estratègiques com la compra d’avions o renovació de serveis difícilment s’adopten si no hi ha una direcció clara als comandaments. També en el període d’interinatge s’han produït sortides de la direcció de la companyia que han estat clau, com la de Fernando Val, que era director d’operacions, la de la Sónia Jerez, directora corporativa, entre altres. I a ningú se li escapa que són peces molt importants en el funcionament d’una companyia.

I tornant al personal, la situació de saturació i els problemes que viu El Prat ha repercutit en la plantilla de terra que en els últims mesos ha rebut les conseqüències de la saturació. Un treballador de la companyia explicava que “hem denunciat agressions i fins i tot escopinades dels usuaris, quan el que passa no és culpa nostra”.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*