El sector de l’automòbil a Catalunya: molt més que fabricar cotxes

El cotxe del futur serà: sense accidents, gràcies als sistemes de conducció autònoma; connectat, gràcies als diferents dispositius i xarxes socials, i sostenible, amb l’horitzó d’emissions zero.

Matías Carnero
 
 

Fa uns dies vaig tenir l’oportunitat de poder explicar el meu punt de vista sobre la situació actual i futura del sector de l’automòbil al Parlament de Catalunya.

El sector de l’automòbil, tal com l’entenem ara com ara, ja no és simplement una carrosseria, unes rodes i un motor. Avui parlem de tecnologia, de connectivitat, de mobilitat, de sostenibilitat, d’indústria 4.0… En definitiva, de l’evolució de la indústria de la fabricació i la venda de cotxes cap a l’orientació a la provisió de solucions de mobilitat intel·ligents i sostenibles.

Actualment l’Estat espanyol és el segon fabricant d’automòbils a escala europea i el novè en l’àmbit mundial. Fa 30 anys a Espanya es produïen 1,4 milions de vehicles i se n’exportaven 800.000; l’any 2016 tenim una previsió de fabricació de 2,8 milions de vehicles i n’exportarem 2,3 milions, per tant l’exportació és un factor molt important en la producció d’automòbils avui en dia.

Si mirem pel retrovisor, veurem com hem evolucionat qualitativament en el món del motor en els últims anys en connectivitat, però sobretot en elements de seguretat activa i passiva, i aquesta revolució serà molt més important en els pròxims cinc anys. Segons els gurús del món de l’automòbil, el cotxe del futur serà: sense accidents, gràcies als sistemes de conducció autònoma; connectat, gràcies als diferents dispositius i xarxes socials, i sostenible, amb l’horitzó d’emissions zero.

La reflexió que hem de fer tots plegats, empresaris, administració i sindicats, és potenciar el diàleg social perquè el sector de l’automòbil al nostre país és molt potent econòmicament i hem de poder construir un ecosistema per continuar sent atractius per a les inversions de les multinacionals i no competir únicament per preu hora treballat. Catalunya no pot competir amb d’obra barata, ha de competir per la gran qualitat dels seus productes i serveis.

Avui, l’automòbil ja no és únicament mecànica. Avui és tecnologia i això comporta un ninxo de negoci de valor afegit molt important. És l’hora de la formació professional dual, de formar els nostres joves en electrònica, informàtica, xarxes socials, en seguretat i sostenibilitat… perquè darrere d’un cotxe hi ha un sector amb moltes oportunitats que hem de saber aprofitar.

També és una oportunitat per seduir l’administració central i les multinacionals implicades per tal de fer les inversions necessàries per ser competitius. És en la formació de la nostra gent i en l’adequació i construcció de les infraestructures per produir i traslladar els nostres productes i serveis on ens juguem la viabilitat i el futur d’un sector que, per a nosaltres, és molt més que fabricar cotxes.

 

Matías Carnero
Sobre Matías Carnero

President del Comitè d’Empresa de Seat President de la UGT de Catalunya Contacte: Página web | Més articles

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*