Convoquen vagues al ‘call center’ de Vacaciones Edreams Francia a Barcelona

Els treballadors es queixen que se'ls ha multiplicat la feina sense millorar la retribució ni els temps de descans entre trucades

Tomeu Ferrer
 
 
 

Dilluns les oficines d'Edreams poden tornar a estar aturades

Dilluns les oficines d’Edreams poden tornar a estar aturades

Els treballadors i treballadores del grup Edreams Odigeo BCN i més concretament el call center de Vacaciones Edrams Francia, amb seu a Barcelona han convocat una vaga en dos torns per dilluns vinent, segons fonts del comitè d’empresa. L’aturada es farà entre les 11,30 i 12,30 i les 17,00 i 18,00 hores. La protesta es fa per reclamar millores en les condicions laborals d’aquest col·lectiu, segons fonts de CCOO i del comitè d’empresa. Entre els treballadors hi ha esperança que després de dilluns no calgui convocar més aturades.

La decisió de fer vaga s’ha pres per la situació en la qual han de treballar els operaris de la firma. L’alta càrrega de feina i la tensió conseqüent els hi suposa un desgast psicosocial notable, afirmen els treballadors.

Entre els anys 2013 i 2014 es van tancar les oficines del grup Edreams a França. Des d’allà s’atenien els serveis d’atenció al client de dues de les marques del grup Odigeo. La feina es feia amb unes 130 persones. A partir del tancament la feina es trasllada a Barcelona, que passa a atendre les consultes de les marques Edreams, Go voyages i Opodo. En aquell moment a Barcelona hi treballaven 40 persones, amb la incorporació de la nova feina la plantilla creix fins a arribar a 70 persones i posteriorment baixa fins a prop de les 50 persones. L’oscil·lació es deu, afirmen els treballadors, a l’alt grau de rotació que es produeix. Ja que la feina i la tensió es multiplica per tres, però no els salaris.

Els sindicalistes han elaborat un conjunt de peticions que tenen a veure amb les seves condicions de treball. Així, reclamen un temps efectiu de desconnexió de 20 minuts diaris i que aquest temps sigui comptat com a temps de treball, en lloc de fer com ara que aquest període s’ha d’agafar un cop acabada la jornada.

El punt anterior és molt important perquè, segons els treballadors del centre de trucades, que ha d’assumir un volum de consultes molt alt. Això fa que entre trucada i trucada només hi hagi un lapsus de 15 segons.

D’altra banda es reclama que a les persones que tenen més d’un any d’antiguitat els hi sigui aplicat el nivell salarial 3 tal com estableix el conveni col·lectiu d’agències de viatges. Aquest apartat suposaria, segons els empleats una quantitat de 120 euros bruts per treballador.

El tercer aspecte de la plataforma és la creació d’una comissió conjunta entre direcció i comitè que proposi un nou pla d’incentius per a tota la plantilla, que tingui en compte un plus-funció per al cas del mercat francès en relació amb la seva complexitat. En aquest sentit expliquen que les trucades que arriben a Barcelona procedents del mercat francès passen abans un filtre en un call center d’Atento al Marroc. Això fa que les consultes que fan cap a Barcelona siguin les que tenen un nivell més alt de dificultat perquè no s’han pogut resoldre abans. L’increment de complexitat afecta el rendiment, ja que el treball es mesura en funció del nombre de consultes ateses i no per la qualitat de la feina realitzada.

Barcelona ha concentrat bona part del treball d’atenció telefònica d’Edreams. Actualment a les instal·lacions de la zona franca operen 380 persones en dues empreses del mateix grup. Aquest fet s’explica perquè aquí hi ha un bon nivell professional amb uns salaris que els últims anys, amb la crisi, han disminuït. De fet, el mercat francès atès des de Barcelona és el que dóna més beneficis al grup, asseguren els empleats.